
W powszechnej opinii polskie prawo należy do najgorszych w Europie. Od lat krytykujemy za to Parlament bez żadnych widocznych rezultatów. Posłowie i senatorowie nie ponoszą żadnych konsekwencji za błędy legislacyjne. W praktyce działają anonimowo i przykładowo dzisiaj opinia publiczna nie wie kto konkretnie odpowiada za niszczące gospodarkę przywileje dla różnych grup zawodowych, które szczodrze rozdawano w różnych okresach czasu żeby jakaś partia wygrała wybory. Tak dłużej być nie może. Trzeba coś z tym zrobić.
REKLAMA
PRAWO DO BEZPRAWIA?
Notowania posłów sięgają powolutku dna. Jedną z przyczyn jest fatalna jakość stanowionego prawa. Dalej nie ma woli politycznej żeby zmienić ten stan. Dlatego organizacje pozarządowe z zadowoleniem przyjęły decyzję o spotkaniu z Marszałek Sejmu w tych sprawach. Delegacja Kongresu z udziałem wybitnych ekspertów przedstawiła podczas rozmowy bardzo konkretne, żenujące przykłady upolityczniania procesu tworzenia prawa i nieliczenia się z opiniami ekspertów i wymogami Konstytucji.
Notowania posłów sięgają powolutku dna. Jedną z przyczyn jest fatalna jakość stanowionego prawa. Dalej nie ma woli politycznej żeby zmienić ten stan. Dlatego organizacje pozarządowe z zadowoleniem przyjęły decyzję o spotkaniu z Marszałek Sejmu w tych sprawach. Delegacja Kongresu z udziałem wybitnych ekspertów przedstawiła podczas rozmowy bardzo konkretne, żenujące przykłady upolityczniania procesu tworzenia prawa i nieliczenia się z opiniami ekspertów i wymogami Konstytucji.
Poniżej fragment komunikatu:
„ W dniu 27 czerwca 2013 roku Marszałek Sejmu RP Ewa Kopacz przyjęła rozszerzoną delegację Kongresu Budownictwa w składzie:
Roman Nowicki - Przewodniczący Kongresu
Jerzy Stępień - b. Prezes Trybunału Konstytucyjnego
Ryszard Piotrowski - Wydział Prawa UW
Andrzej Dobrucki - Prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
Michał Staszewski - Prezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości
(Pani Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego i b. minister sprawiedliwości Andrzej Kalwas nie mogli uczestniczyć w spotkaniu ale udzielili pełnego poparcia inicjatywie).
„ W dniu 27 czerwca 2013 roku Marszałek Sejmu RP Ewa Kopacz przyjęła rozszerzoną delegację Kongresu Budownictwa w składzie:
Roman Nowicki - Przewodniczący Kongresu
Jerzy Stępień - b. Prezes Trybunału Konstytucyjnego
Ryszard Piotrowski - Wydział Prawa UW
Andrzej Dobrucki - Prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
Michał Staszewski - Prezes Konfederacji Budownictwa i Nieruchomości
(Pani Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego i b. minister sprawiedliwości Andrzej Kalwas nie mogli uczestniczyć w spotkaniu ale udzielili pełnego poparcia inicjatywie).
W oparciu o ustalenia dużej konferencji zorganizowanej w ubiegłym roku w Sejmie przez Kongres Budownictwa w sprawie jakości prawa stanowionego przez parlament delegacja przedstawiła bardzo krytyczną opinię na temat jakości ustaw przyjmowanych w Sejmie. Posłowie i kluby poselskie działają bardzo często w imię swoich partykularnych interesów nadmiernie upolityczniając procesy stanowienia prawa. Wiele przyjmowanych ustaw jest w zasadniczej kolizji z Konstytucją. Nierzadkie są przypadki przyjmowania ustaw wbrew opiniom prawników sejmowych, ekspertów i tak znaczących instytucji jak Komitet Integracji Europejskiej (Prawo Budowlane). Uwagi Kongresu Budownictwa i zaproszonych ekspertów spotkały się z zainteresowaniem Pani Marszałek. W celu kontynuowania starań o zmiany w podejściu posłów i klubów do prac legislacyjnych Kongres Budownictwa zaproponował powołanie Społeczno – Poselskiego Zespołu d/s Jakości Stanowionego Prawa. Jego celem byłoby przygotowanie raportu dotyczącego tych spraw…..”
Oczywiście są wątpliwości czy coś z tego wyjdzie, ale tak dalej przecież być nie może. Od razu pojawiła się krytyka, że wszelkiego typu komisje rozmywają sprawy. No dobrze, co więc zrobić żeby przerwać tę bezkarną twórczość legislacyjną w imię doraźnych celów politycznych i kampanii wyborczych? Ostry raport w tej sprawie z pokazaniem imiennie konkretnych przykładów gwałtów na prawie mógłby wywołać publiczną dyskusję i napiętnowanie złych praktyk. Może są jakieś inne propozycje? Proszę o ewentualne zapoznanie się z tekstem
KULISY STANOWIENIA PRAWA W SEJMIE, opublikowanym na moim blogu, w którym przytoczyłem trochę konkretnych przykładów.
KULISY STANOWIENIA PRAWA W SEJMIE, opublikowanym na moim blogu, w którym przytoczyłem trochę konkretnych przykładów.
