Pięciu tybetańskich aktywistów wspięło się na główny budynek Narodów Zjednoczonych w Genewie i rozwiesiło ogromny baner z napisem: „China Fails Human Rights, UN: Stand Up for Tibet" zaledwie godzinę przed rozpoczęciem „Okresowego Przeglądu Powszechnego”, jakiemu po raz drugi będą poddawane Chiny.
Działamy w solidarności z narodem tybetańskim w walce o jego wolność i niepodległość.
Dziś, po zakończeniu oficjalnej, transmitowanej online sesji Przeglądu, odbędzie się międzynarodowa internetowa konferencja prasowa przedstawicieli organizacji działających na rzecz praw człowieka w Chinach i Tybecie, streaming na kanale YouTube: http://www.youtube.com/user/ITibetNS
Na podstawie raportów międzynarodowych organizacji pozarządowych, pośród wielu zagadnień dotyczących sytuacji praw człowieka w ChRL, w tym znaków pozytywnych zmian w niektórych obszarach, od czasu pierwszego cyklu UPR w 2009 roku, sytuacja praw człowieka na terenach tybetańskich uległa znaczącemu pogorszeniu.
Od marca 2009 r. ponad 120 Tybetańczyków podpaliło się w proteście przeciwko represyjnej chińskiej polityce i dyskryminującemu podejściu, co skłoniło Wysokiego Komisarza Praw Człowieka do zwrócenia w listopadzie 2012 r. uwagi na “głęboko zakorzenioną frustrację wywołaną sytuacją praw człowieka na terenach tybetańskich”.
Według danych organizacji pozarządowych, dotychczas Chiny nie wywiązały się lub odrzuciły wiele rekomendacji z pierwszego, przeprowadzonego w 2009 roku, cyklu UPR:
Ochrona praw mniejszości etnicznych w 2009 r.:
ChRL oświadczyła że pracuje nad ochroną “praw religijnych, obywatelskich, ekonomicznych i politycznych” mniejszości etnicznych i zobowiązała się do realizacji ośmiu rekomendacji dotyczących polepszenia dostępu Tybetańczyków jako mniejszości etnicznej w Chinach do praw człowieka. Od 2009 r. Chiny kontynuują umniejszanie, dyskryminację i naruszenia praw osób należących do mniejszości etnicznych i narodowych, postrzegając ich wzmocnienie jago zagrożenie dla integralności państwa. Specyficzne działania państwa wymierzone w konkretne regiony (np. Tybetu, Xinjangu), powodują specyficzne dla zamieszkujących te regiony mniejszości naruszenia praw człowieka.
Wolność słowa i przekonań w 2009 r.:
Chiny odrzuciły dwie rekomendacje dotyczące wolności wypowiedzi. Od 2009 r. Chiny zmorzyły kontrolę przepływu informacji z i do Tybetu. Tybetańczycy podejrzewani o krytyczne nastawienie do władz państwowych są oskarżanie o “separatyzm”, np. 18 czerwca 2012 r. Sąd w w prowincji Syczuan skazała tybetańskiego duchownego, Yonten Gyatso na siedem la więzienia, oskarżając go przekazywanie informacji na temat sytuacji praw człowieka w Tybecie zagranicznym organizacjom; 6 lipca 2013 r. Ludowa Policja Zbrojna, ostrzelała Tybetańczyków pokojowo świętujących urodziny Dalajlamy, poważnie raniąc co najmniej dziesięć osób.
Wolność religii i wyznania podczas pierwszego cyklu UPR:
Chiny odrzuciły lub nie udzieliły odpowiedzi na 4 rekomendacje dotyczące praw Tybetańczyków związanych z wolnością wyznania i praktykowania religii. Od 2009 r. Chiny zintensyfikowały środki kontroli nad instytucjami religijnymi w Tybecie, w tym obecność policji i wojska stacjonującego w buddyjskich klasztorach w celu monitorowania “reedukacji” mnichów i mniszek. W styczniu 2012 roku setki osób świeckich powracających z nauk buddyjskich w Indiach, zostało arbitralnie aresztowanych w Lhasie w celu “reedukacji”. W 2012 r. Chiny wprowadziły oficjalne zmiany w zarządzaniu klasztorami buddyjskimi na terenach tybetańskich, na ich podstawie wszystkie 1787 klasztorów w Tybetańskim Regionie Autonomicznym (TRA) będzie znajdować się pod bezpośrednią kontrolą rządu, poza TRA klasztory poddane zostały ściślejszej kontroli rządowej.
Niezależność sądownictwa i brak sprawiedliwych procesów w 2009 r.:
Chiny odrzuciły rekomendację dotyczącą “zapewnienia niezależności sądownictwa i prawników”. Od 2009 r. nasila się kontrola nad prawnikami w Chinach. Od 2008 r. setki uczestników tybetańskich protestów, jak i zwykłych ludzi zostało zatrzymanych i uwięzionych niezależnie od przepisów prawa, wiele oskarżonych osób praktycznie nie miało dostępu do sprawiedliwego procesu.
Przymusowe przesiedlenia podczas pierwszego cyklu UPR:
Chiny poparły rekomendacje związane z dostępem do praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych. Jednak na przestrzeni ostatnich lat, chińskie władze w gwałtowny sposób przyśpieszyły projekty przymusowego przesiedlania tybetańskich nomadów i mieszkańców terenów wiejskich prowadząc do wysokiego ryzyka powstania naruszeń praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych ponad jednej trzeciej populacji tybetańskiej do końca 2014 r. Chiny uzasadniają wprowadzanie różnych polityk rozwojem gospodarczym i zwiększaniem dostępności do zasobów oraz kontroli politycznej. Obecnie Chiny kontynuują politykę przesiedlania nomadów, naruszając ich prawa związane z ochroną zdrowia, dostępem do edukacji, żywności, swobody przemieszczania się i naruszając ich prawa kulturalne.
Powszechny Przegląd Okresowy:
Raz na cztery i pół roku dokonywany jest przegląd praw człowieka we wszystkich 193 państwach członkowskich ONZ. Przeprowadzany on jest przez członków Rady podczas trzech dorocznych sesji. Mechanizm ten jest aktualnie jedynym w swoim rodzaju, zapewnia okresowy przegląd praw człowieka na całym świecie, przypomina państwom o konieczności dbania i zachowania podstawowych wolności. Państwa oceniane są przez państwa pod okiem organizacji pozarządowych i opinii publicznej.