Publiczny system ochrony zdrowia odbiega w Polsce od ideału. Kilka miesięcy, a nawet kilka lat w kolejce na zabieg czy wizytę u specjalisty powoduje, że coraz częściej za leczenie decydujemy się płacić z własnej kieszeni. Z bólem nie da się przecież czekać. W obawie przed brakiem dostępu do opieki medycznej, coraz więcej z nas wykupuje prywatne ubezpieczenia, aby czuć się bezpieczniej.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) opublikowała podsumowanie danych za 2021 rok, z którego wynika, że prywatne ubezpieczenia zdrowotne cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Już ponad 3,8 miliona Polaków miało na koniec zeszłego roku wykupioną jakąś formę ubezpieczenia zdrowotnego. Oznacza to wzrost o 17 proc. w porównaniu do danych z 2020 r.
Jeżeli chodzi o wartość tego rynku, to w 2021 r. przekroczyła ponad miliard złotych. Na prywatne ubezpieczenia zdrowotne wydaliśmy więc o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.
Skąd wzrost zainteresowania prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi?
Po pandemii coraz więcej z nas wraca do klasycznych wizyt w placówkach medycznych. Wiele osób, zaczęło nadrabiać odkładane w pandemii leczenie. Wcześniej za pomocą dostępnych głównie teleporad nie wszystkie dolegliwości były możliwe do zdiagnozowania i skonsultowania.
Polska Izba Ubezpieczeń, publikując najnowsze dane na temat prywatnych ubezpieczeń, odwołała się do opracowanego przez nich raportu "Mapa ryzyka Polaków".
Wynika z niego, że jedną z najczęstszych obaw Polaków jest brak dostępu do opieki medycznej i lekarzy specjalistów. Do tego typu obaw przyznało się aż 71 proc. ankietowanych.
Właśnie te obawy powodują, że coraz częściej korzystamy z uług prywatnej opieki medycznej, w dużej mierze płącąc za wizytę lub zabieg z własnej kieszeni.
Raport PMR Private Healthcare przewiduje, że do 2024 r. wydatki na prywatne leczenie wyniosą 79 mld zł.
Oczekiwania pacjentów a oferta ubezpieczycieli
Jak podkreśla, rynek ubezpieczeń zdrowotnych odpowiada na bieżące zapotrzebowanie społeczeństwa.
Wybuch pandemii spowodował dostosowanie oferty ubezpieczycieli prywatnych do oczekiwań pacjentów. Chodzi szczególnie o kwestie profilaktyki i opieki psychologicznej.
Jak dodaje Dorota M. Fal, na rynku ponadto pojawiły się ubezpieczenia komplementarne, a w 2022 roku oferta polis medycznych rozszerzyła się o pełnozakresowe ubezpieczenie szpitalne.
Profilaktyka wreszcie zaczyna być doceniana
Pandemia COVID-19 - według PIU - zmieniła myślenie Polaków o profilaktyce i umocniła jej rolę w naszej świadomości.
To wynikające z pandemii zachowanie społecznego dystansu, stosowanie się do reżimu sanitarnego (noszenie maseczek, mycie i dezynfekowanie rąk), wpłynęły na mniejszą liczbę przypadków zachorowań na grypę oraz paragrypy.
Z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, od początku pandemii do końca IV kw. 2021 r. liczba przypadków grypy spadła o 60 tys.
Dziennikarka działu Zdrowie. Ta tematyka wciągnęła mnie bez reszty już kilka lat temu. Doświadczenie przez 10 lat zdobywałam w Polskiej Agencji Prasowej. Następnie poznawałam system ochrony zdrowia „od środka” pracując w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. Kolejnym przystankiem w pracy zawodowej był powrót do dziennikarstwa i portal branżowy Polityka Zdrowotna. Moja praca dziennikarska została doceniona przez Dziennikarza Medycznego Roku 2019 w kategorii Internet (przyznawaną przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia) oraz w 2020 r. II miejscem w tej kategorii.
Trwająca ponad dwa lata pandemia testuje granice wydolności publicznego systemu opieki zdrowotnej. Jednym z jego wyzwań jest limitowany dostęp do lekarzy specjalistów oraz zabiegów medycznych. Tę lukę stara się wypełnić sektor prywatny. Dodatkowo nadal obserwujemy pogłębiający się dług zdrowotny oraz rosnącą inflację medyczną, która znacznie przewyższa inflację bazową.
Dorota M. Fal
Doradca zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń
Do trendu promowania profilaktyki dołączają pracodawcy, którzy doceniają jej rolę w utrzymaniu pracowników w zdrowiu. Dlatego ubezpieczenia medyczne coraz częściej łączone są z promocją zdrowego trybu życia, oferując klientom dostęp do zajęć fitness lub korzystanie z obiektów sportowych.