Praca farmaceuty kojarzy ci się wyłącznie z wydawaniem leków w aptecznym okienku? To już przeszłość. Dynamiczny rozwój farmacji i nowoczesnych metod leczenia powoduje, że potrzeby firm z tej branży też się zmieniają, a w swoich zespołach chętnie widzą coraz więcej farmaceutów. Zmienia się również świadomość i plany absolwentów farmacji. Jak pokazują wyniki badania ankietowego, coraz częściej stawiają na firmy farmaceutyczne.
Reklama.
Reklama.
Studenci farmacji już na studiach zaczynają myśleć o ścieżce przyszłej kariery zawodowej
Celują w pracę w firmach farmaceutycznych
W trakcie studiów w programie brakuje im mentoringu zawodowego
Mimo wymagających studiów chętnie szukają dodatkowych staży i praktyk właśnie w firmach farmaceutycznych
Farmacja to jeden z najtrudniejszych i najbardziej wymagających kierunków studiów, który kończą jedynie najbardziej zdeterminowani i ambitni studenci. Jeszcze kilka lat temu to apteki ogólnodostępne lub szpitalne były głównym miejscem, gdzie szukali pracy absolwenci tego kierunku.
Dziś dzięki szybkiemu rozwojowi nowoczesnych leków i branży farmaceutycznej, ścieżki kariery farmaceuty mogą być o wiele bardziej różnorodne. Oprócz apteki farmaceuci mają obecnie większe możliwości, aby rozwijać się zawodowo w firmach farmaceutycznych o mocno rozwiniętej strukturze i wielu działach, ale też w szpitalach, urzędach czy start-upach.
Praca w zawodzie farmaceuty, niezależnie od tego, jaką drogę się obierze, będzie wiązała się ze szczególną odpowiedzialnością. To farmaceuta jest odpowiedzialny za poinformowanie pacjenta o sposobie przyjmowania leków, możliwych skutkach ubocznych czy interakcjach. Rola opieki farmaceutycznej rośnie cały czas, a dzięki Ustawie o zawodzie farmaceuty będzie się ona umacniać w systemie ochrony zdrowia.
Z kolei praca w firmie farmaceutycznej w ramach badań klinicznych czy przy tworzeniu nowoczesnych leków, jeszcze bardziej podkreśla ogromną rolę, jaką pełnią farmaceuci. Są jednym z elementów ogniwa dla rozwoju farmacji i medycyny.
Praca po farmacji nie tylko w aptece
Absolwenci farmacji już na studiach zaczynają myśleć o ścieżce przyszłej kariery zawodowej. W odróżnieniu od tego, co było jeszcze kilkanaście lat temu, obecnie większość farmaceutów widzi siebie jako eksperta w przemyśle farmaceutycznym.
Firmy farmaceutyczne poszukują absolwentów farmacji zarówno do pracy w laboratoriach, jak i w działach kontroli jakości, rejestracji, badań i w wielu innych rolach.
Wyniki badania ankietowego w ramach programu "Recepta na Sukces" Gedeon Richter Polska1 przeprowadzonego wśród studentów farmacji pokazują, że zdecydowana większość (70 proc.) ankietowanych studentów myślało już o planach zawodowych po skończeniu studiów. Odpowiedzi studentów pokazują wyraźnie, że zmieniły się preferencje dotyczące docelowych miejsc pracy.
Na pytanie "Gdzie chciałbyś/aś pracować po studiach?" najwięcej studentów farmacji wskazało właśnie na firmę farmaceutyczną. Aptekę wybrał zaledwie co dziesiąty z przyszłych farmaceutów.
Odpowiedzi przedstawiają się następująco:
61 proc. - firma farmaceutyczna
24 proc. - badania kliniczne
16 proc. - farmaceuta kliniczny
10 proc. - firma kosmetyczna
10 proc. - prywatna apteka
8 proc. - Urząd rejestracji leków
8 proc. - uczelnia
6 proc. - apteka szpitalna
Nowe perspektywy, nowe wyzwania
W obliczu nowych możliwości, wyzwań i celów, a także odpowiadając na zmiany na rynku pracy, farmaceuci szerzej patrzą też na metody poszukiwania pracy. A te ewoluują.
Mentoring i wsparcie w zakresie rozwoju zawodowego, niezbędne już na etapie studiów, nie znajdują niestety odzwierciedlenia w programach większości uczelni medycznych.
Aż 83 proc. ankietowanych studentów farmacji twierdzi, że uczelnie nie organizują w toku studiów wystarczającej ilości spotkań związanych z informowaniem/doradztwem w zakresie możliwości kreowania kariery. Zaledwie co szósty student farmacji (17 proc.) ocenił, że uczelnie robią to w wystarczającym zakresie.
Recepta na sukces
Dlatego często to firmy farmaceutyczne, widząc ogromny potencjał młodych farmaceutów, tworzą programy wspierające ich rozwój zawodowy.
Jednym z przykładów jest program "Recepta na Sukces", który istnieje już od 8 lat.
– Planując każdą edycję, bierzemy pod uwagę przede wszystkim potrzeby studentów, którym program jest dedykowany. Prowadzimy rozmowy oraz ankiety badawcze w tej grupie. Wyniki tegorocznej ankiety pokazały nam, że przyszli farmaceuci chcą się rozwijać w różnych obszarach farmacji. Coraz częściej planują karierę w firmie farmaceutycznej, gdzie istnieje dużo różnych stanowisk. Ponadto, jak sami podkreślają, w trakcie studiów brakuje im mentoringu zawodowego. Dlatego ósma edycja była poświęcona aktywnościom z obszaru rozwoju zawodowego – podkreśla Aleksandra Marciniak, ekspertka komunikacji w Gedeon Richter Polska, inicjatorka ósmej edycji programu "Recepta na Sukces".
Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter zaznacza, że jest to firma, która jest partnerem i ekspertem w branży farmaceutycznej.
Jak dodaje Aneta Grzegorzewska, to farmaceuci "są ważnym elementem w łańcuchu ochrony zdrowia. W ich rękach jest zdrowie pacjentów".
- Dlatego chcemy dawać praktyczne wskazówki i możliwości rozwoju, które w przyszłości zaowocują poprawą zdrowia pacjentów - wyjaśnia.
Młodzi chcą się rozwijać
Joanna Galińska – Zienkiewicz, HR Bussines Parter w Gedeon Richter podkreśla, że praca w firmie farmaceutycznej daje ogromne możliwości, ponieważ stanowiska są zróżnicowane, a każde z nich daje szansę rozwoju i awansu.
– Doceniamy ogromny potencjał drzemiący w farmaceutach, dlatego też stale prowadzimy staże dla studentów farmacji. Wspieramy przyszłych farmaceutów w wyborze takiej ścieżki zawodowej, która da im satysfakcję z wykonywanej pracy - dodaje.
Jak mówi, pracodawcy stawiają dziś na różnorodność, doceniając fakt, że pozwala ona na spojrzenie w danym aspekcie z kilku perspektyw: osób bardziej ekstrawertycznych, introwertycznych, ze zmysłem analitycznym czy bardziej rozwiniętą inteligencją emocjonalną.
– To, co widzi introwertyk, nie zawsze zauważy ekstrawertyk i na odwrót. Różnorodność zawodów wymaga różnorodnych postaw. Ktoś, kto bardziej lubi pracę samodzielną, z dokumentacją, uporządkowaną, nie zawsze odnajdzie się na stanowisku lidera zespołu. Tę rolę z kolei może przyjąć osoba, dla której współpraca z wieloma osobami i zarządzanie ich pracą jest marzeniem - przekonuje Joanna Galińska – Zienkiewicz.
Dodatkowe staże mimo niełatwych studiów
Zmieniają się również oczekiwania pracodawcy wobec umiejętności pracownika. Poszukiwani są np. ci, którzy potrafią łączyć umiejętności "twarde" z "miękkimi". Młodzi zdają sobie z tego sprawę, chcą się rozwijać i już na studiach szukają różnego rodzaju dodatkowych szkoleń i staży.
Potwierdzeniem tego jest fakt, że ponad połowa studentów (54 proc.) bierze udział w nieobowiązkowych stażach zawodowych. To dla nich szansa na zdobycie dodatkowego doświadczenia, ale też sprawdzenia się w miejscu, w którym chcieliby po studiach pracować.
Nieobowiązkowe staże wybierają najczęściej w firmach farmaceutycznych (67 proc.), co koreluje z planowanym miejscem pracy w przyszłości.
Rzadziej decydują się na taki staż np. w firmie kosmetycznej (15 proc.), aptece (7 proc.) czy laboratorium (7 proc.).
Nowe narzędzia szukania pracy
Zmiany widać także, jeżeli chodzi o narzędzia szukania pracy. Wielką popularnością wśród aktywnie poszukujących pracy studentów farmacji cieszy się LinkedIn.
Na całym świecie konto na tej platformie ma już 850 mln osób, z czego 198 mln to sama Europa. Z raportu "LinkedIn w Polsce w 2022 roku" wynika, że z portalu korzysta 4,7 mln Polaków, a tylko w ciągu ostatniego roku przybyło 0,5 mln nowych użytkowników. Największą grupę wiekową z Polski stanowią osoby w przedziale 25-34 lat (58 proc.), czyli generacja "Z" i milenialsi2.
Są to więc osoby po studiach, szukające ścieżki rozwoju zawodowego. Ten trend dostrzegają i zaczynają wykorzystywać również pracodawcy szukając potencjalnych pracowników właśnie przez tę platformę.
Stąd w ramach programu "Recepta na Sukces" przyszli farmaceuci mogli dowiedzieć się jak wykorzystać tę platformę.
Karolina Bulejak, ekspertka HR oraz szkoleniowiec podkreśla, że odpowiedzialny biznes powinien zakładać również wsparcie w rozwoju obecnych i przyszłych pracowników, a przykładem takich działań jest ósma edycja "Recepty na Sukces", w której jednym z tematów warsztatów było prowadzenie profilu na LinkedIn i świadome kreowanie ścieżki kariery.
– Tym bardziej cieszę się, że mogłam wesprzeć swoim doświadczeniem i wiedzą tych młodych, ambitnych ludzi – dodaje.
Pokazać siebie w nowy sposób
Badania pokazują, że dla młodszych osób (do 24 r. ż.) dużo ważniejszy, niż dla starszej kategorii wiekowej (25-30 lat), jest networking - możliwość uczestnictwa w międzynarodowym środowisku ekspertów, wymiany z nimi opinii i doświadczeń.
Z kolei co trzeci (33 proc. ) z polskich użytkowników LinkedIn, jako korzyść posiadania konta na platformie, traktuje możliwość kreowania marki osobistej.
Natomiast dla 31 proc. ważną korzyścią jest możliwość zaprezentowania potencjalnym pracodawcom siebie i swoich osiągnięć w nowy sposób. Jest to naturalne dla osób, które najczęściej korzystają z LinkedIn. Urodziły się one bowiem już w czasach dostępności do Internetu. To sprawia, że w tym środowisku czują się bardzo swobodnie.
Karolina Bulejak przekonuje, że "świadome prowadzenie profilu zawodowego znacznie ułatwia znalezienie wymarzonej pracy, a także pozwala na obserwację branży, pogłębienie wiedzy na temat zawodów z obszaru swojego wykształcenia, w końcu wypracowania pewnych preferencji co do stanowiska, na jakie chcielibyśmy aplikować".
Zawód przyszłości
Wszystko to pokazuje, że rola i możliwości farmaceuty, nie tylko w kontekście opieki farmaceutycznej, ale też preferowanych nowych ścieżek rozwoju zawodowego m.in. w firmach farmaceutycznych, będą rosły.
Sami farmaceuci będą szerzej patrzeć na metody poszukiwania pracy oraz jeszcze mocniej angażować się w kreowanie swojej ścieżki kariery wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia.
Farmaceuta staje się więc - w obliczu nowych możliwości, wyzwań i celów, a także odpowiadając na zmiany na rynku pracy - zawodem przyszłości z szerokim polem do rozwoju.
[1] Badanie ankietowe „Plany zawodowe studentów farmacji” na grupie 419 studentów farmacji, Gedeon Richter Polska, kwiecień 2022.
[2] Raport „LinkedIn w Polsce 2022”, Adrian Gamoń, Styczeń 2022 r.
Dziennikarka działu Zdrowie. Ta tematyka wciągnęła mnie bez reszty już kilka lat temu. Doświadczenie przez 10 lat zdobywałam w Polskiej Agencji Prasowej. Następnie poznawałam system ochrony zdrowia „od środka” pracując w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. Kolejnym przystankiem w pracy zawodowej był powrót do dziennikarstwa i portal branżowy Polityka Zdrowotna. Moja praca dziennikarska została doceniona przez Dziennikarza Medycznego Roku 2019 w kategorii Internet (przyznawaną przez Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia) oraz w 2020 r. II miejscem w tej kategorii.
W naszej działalności niezwykle ważne jest partnerstwo z farmaceutami. Widzimy ogromny potencjał tej grupy specjalistów i jako firma odpowiedzialna społecznie od wielu lat wspieramy przyszłych farmaceutów w rozwoju kompetencji zawodowych.
Aneta Grzegorzewska
Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter
W tym roku zorganizowaliśmy szereg webinarów i warsztat dotyczący kreowania wizerunku zawodowego na platformie LinkedIn. Chcemy dawać praktyczne wskazówki na temat prowadzenia działań self-PR. Dzięki współpracy z ekspertami w tym obszarze przekazywaliśmy praktyczne wskazówki krok po kroku, jak budować swój profil zawodowy jeszcze na etapie studiów, kiedy dopiero zdobywa się pierwsze doświadczenia zawodowe.
Aleksandra Marciniak
Ekspertka komunikacji w Gedeon Richter Polska, inicjatorka ósmej edycji programu "Recepta na Sukces"
Jeśli mówimy o studentach farmacji, warto zwrócić uwagę, że to grupa bardzo zaangażowana w naukę, bo tego wymagają ich studia. To również osoby bardzo ambitne, które angażują się w aktywności pozauczelniane. Tym bardziej rośnie potrzeba mentoringu zawodowego, którego jak wskazują sami studenci, brakuje podczas studiów.