10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Widzieliśmy już sporo kampanii społecznych w tym temacie, ale czasami prosty przekaz jest najlepszy. Nagranie, które opublikował klub piłkarski Norwich City, pokazuje brutalną prawdę o tym, jak wyglądają problemy psychiczne.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
"Czasami może to być oczywiste, gdy ktoś stara się sobie z tym poradzić, ale czasami objawy są trudniejsze do zauważenia" – czytamy w opisie nagrania, które pojawiło się na profilach społecznościowych klubu Norwich City.
Chodzi o specjalny klip opublikowany 10 października – z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego. To symboliczna data, po raz pierwszy obchodzona w ten sposób w 1992 r. Co roku tysiące osób na całym świecie prowadzą działania uświadamiające, aby zwrócić uwagę na choroby psychiczne i ich wpływ na życie ludzi na całym świecie.
Nagranie Norwich City można uznać za wyjątkowe, bo jest... do bólu proste. I zostaje w pamięci. Koniecznie obejrzyjcie je do końca.
Nagranie, które stało się viralem w social mediach, składa się z prostych scenek na trybunie stadionu. Kamera skupia się na dwóch mężczyznach – jeden z nich wygląda na zmartwionego, myślącego o czymś zupełnie innym niż sportowe emocje. Ten bohater nie potrafi okazywać szczerej radości.
Obok niego mamy osobę, która z entuzjazmem przeżywa stadionowe wydarzenia. Uśmiech na twarzy, poklepywanie po plechach kolegi obok, wzajemne uściski. Na pierwszy rzut oka widać, że to pierwszy z bohaterów może potrzebować pomocy w rozwiązaniu problemów.
Końcówka nagrania dosłownie przyprawia o ciarki. W pewnym momencie ten zmartwiony mężczyzna zajmuje swoje miejsce na trybunie. Obok niego nie ma już jednak kolegi, który w poprzednich scenkach sprawiał wrażenie wiecznie uśmiechniętego. Zostało puste miejsce. I symbolicznie zawieszony szalik na krzesełku.
Materiał wzbudził ogromne emocje w sieci. Nie brakuje reakcji, że to najlepszy klip, jaki powstał w ramach Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego. "Pięknie pokazaliście prawdę" – czytamy w jednym z postów na Twitterze (dzisiaj znanym jako X).
"Norwich City FC stworzyło jedną z najpotężniejszych reklam dotyczących zdrowia psychicznego, jakie kiedykolwiek widziałem. Obejrzyj to do końca. Uderza jak tona cegieł" – ocenił inny internauta. "To sprawiło, że się popłakałem. (...) Sprawdźmy, co u naszych znajomych wokół nas. Może być trudno zobaczyć, kto walczy" – dodał kolejny.
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Tegoroczne hasło obchodów podkreśla, że zdrowie psychiczne jest podstawowym prawem człowieka dla wszystkich ludzi.
"Każdy, kimkolwiek i gdziekolwiek jest, ma prawo do najwyższego osiągalnego standardu zdrowia psychicznego. To prawo do ochrony przed zagrożeniami dla zdrowia psychicznego, prawo do dostępnej, akceptowalnej i dobrej jakości opieki zdrowotnej oraz prawo do wolności, niezależności i włączenia do społeczności" – przypomina Rzecznik Praw Obywatelskich.