Grupa naTemat

Masz wysoki poziom cholesterolu? Sprawdź, co możesz jeść bez obaw

Masz wysoki poziom cholesterolu? Sprawdź, co możesz jeść bez obaw
Masz wysoki poziom cholesterolu? Sprawdź, co możesz jeść bez obaw
Podwyższony poziom cholesterolu spędza sen z powiek niejednemu Polakowi. Ogólnopolski Program Walki z Cholesterolem Proaktywnie dla Serca pokazał, że niemalże 70% naszych rodaków ma zwiększony poziom cholesterolu. Bardzo ważne jest zatem, by dowiedzieć się, co tak naprawdę może wpływać na obniżenie tego składnika we krwi.

Produkty pochodzenia roślinnego
Podstawą sposobu odżywiania każdego, kto chce kontrolować poziom cholesterolu, powinna być żywność pochodzenia roślinnego. Należą do nich przede wszystkim produkty składające się z węglowodanów złożonych. Zawierają one także cenny błonnik, którego działanie można porównać do gąbki. Ogranicza on wchłanianie cholesterolu z pokarmu i naturalnie pomaga obniżyć jego poziom we krwi. W błonnik bogatsze są produkty zbożowe mniej przetworzone. Możemy go znaleźć w ciemnym (razowym) pieczywie, kaszach gruboziarnistych, razowym makaronie oraz brązowym ryżu.

Owoce i warzywa
Te roślinne produkty są nie tylko smacznym, ale także bardzo wartościowym elementem zdrowej diety. Zawierają wspomniany już błonnik, a także witaminy i mikroelementy niezbędne do prawidłowej przemiany materii. Są one także polecane osobom, które chcą pozbyć się nadmiaru kilogramów, gdyż ich wartość energetyczna jest niewielka, głównie przez dużą zawartość wody i bardzo niewielką zawartość tłuszczu. Owoce i warzywa mają też zerową zawartość cholesterolu. W diecie niskocholesterolowej nie może także zabraknąć warzyw strączkowych – fasoli, grochu oraz bobu zarówno w formie świeżych produktów, jak i mrożonek.
Osoby chorujące na cukrzycę powinny mieć na uwadze fakt, że owoce zawierają także cukier, przez co ich ilość w diecie nie powinna być większa niż 1 sztuka dziennie (biorąc pod uwagę owoc wielkości średniego jabłka).

Roślinne sterole
To określenie obejmuje grupę składników tłuszczowych pochodzenia naturalnego. Ich główną właściwością jest fakt, że roślinne sterole skutecznie obniżają poziom cholesterolu. Możemy znaleźć je w produktach, których większość z nas używa do smarowania pieczywa. Flora pro.activ jest bogatym źródłem roślinnych steroli, co czyni ją optymalnym elementem diety, obniżającej poziom cholesterolu., Takie margaryny smakują równie dobrze, jak inne dostępne na rynku, a korzyści zdrowotne z ich stosowania są nieocenione.

Tłuste ryby morskie
Dieta niskocholesterolowa nakazuje unikać tłuszczu, ale tylko tego, zawartego w czerwonym mięsie (w szczególności w wieprzowinie). Tłuszcz rybi jest bardzo ważnym elementem zdrowej diety korzystnie wpływającej na poziom cholesterolu. Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Zdrowa dieta zalecana osobom chcącym kontrolować poziom cholesterolu zakłada, że ryby morskie powinny być jedzone co 2-3 dni.
ZOBACZ TAKŻE:
Skomentuj