
Coraz pewniej czujemy się na rynku pracy, a nowej posady szukamy nie wtedy, kiedy zmusi nas do tego sytuacja – redukcja etatów – ale wtedy, kiedy sami o tym zdecydujemy. Brak perspektywy awansu, chęć samorealizacji i niezadowalające wynagrodzenie to najczęściej dziś wskazywane przez Polaków powody zmiany miejsca zatrudnienia. Wciąż najpopularniejszym sposobem szukania pracy jest pytanie znajomych – tak na rynku pracy radzi sobie trzy czwarte z nas.
Warunki finansowe przestały być najważniejszym powodem, dla którego zmieniamy pracę. Coraz ważniejsza jest perspektywa awansu i możliwość samorealizacji – dla ponad 50 proc. Polaków to właśnie są najważniejsze powody. Niezadowolenie z wysokości pensji pojawia się dopiero na trzecim miejscu, a jako powód podaje je 49 proc. badanych.
Obecnie pracownicy są coraz ambitniejsi i dbają o swój rozwój, ale też coraz bardziej świadomi i nie chcą poświęcać się pracy, która nie jest jednocześnie ich pasją.
Skuteczność metody, na którą decydujemy się przy szukaniu nowej pracy, zależy zarówno od stanowiska, jakie nas interesuje, jak i od specyfiki branży.
Szukając pracy aktywnie warto skorzystać z różnych metod jednocześnie. Na pewno poinformujmy znajomych, że szukamy pracy, nie oczekujmy jednak, że znajdą pracę za nas. Powiedzmy im dokładnie jakie mamy kwalifikacje i oczekiwania, może akurat w ich miejscu pracy poszukują specjalisty o określonych kompetencjach.
Warto aktywnie przeglądać serwisy rekrutacyjne, zapisać się na powiadomienia o nowych ofertach pracy i zaktualizować swój życiorys w takim serwisie. Aktualizowany na bieżąco profil w serwisie społecznościowym dla profesjonalistów na pewno nie zaszkodzi. Jeżeli marzy nam się praca u konkretnego pracodawcy, wyślijmy bezpośrednio do niego nasze CV, nawet jeżeli nie ma obecnie dla nas oferty.
Firmy mogą prowadzić rekrutację samodzielnie (mają osobę odpowiedzialną za kadry, bądź osobny dział human resources) albo zlecając ją zewnętrznej firmie rekrutacyjnej. W zależności od stanowiska, ogłoszenie o pracę publikowane jest w serwisie rekrutacyjnym, społecznościowym, bądź przesłane do urzędu pracy. Te firmy, które posiadają zakładkę „kariera” na swoich stronach internetowych, również na niej zamieszczają swoje ogłoszenia.
