Genialny pomysł polskiego YouTubera. Przepytał krakowian, czy w szkole powinni uczyć "cyfr arabskich". Te odpowiedzi...
Bartosz Świderski
03 sierpnia 2016, 12:42·1 minuta czytania
Publikacja artykułu: 03 sierpnia 2016, 12:42
To pomysł genialny w swej prostocie. YouTuber Krzysztof Wójtowicz postanowił przepytać mieszkańców Krakowa, co sądzą o "najnowszym pomyśle UE, która rzekomo chce, by – w związku z napływem imigrantów z krajów arabskich wprowadzić w szkołach obowiązkowe nauczenie cyfr arabskich". Jak można się było spodziewać, słowo "arabskich" było kluczem do otworzenia worka pt. "Nie, nie, nie, nie chcemy". Jest tylko jeden problem, którego już się zapewne domyślacie.
Reklama.
– W jakim celu? Skoro oni nie akceptują naszej kultury, to czemu my mamy przystosowywać się do nich.
– Myślę, że to bez sensu.
– To nie jest dobry pomysł.
– Dosyć zły pomysł, to się wszystko rozwija w nieodpowiednim kierunku.
– Broń boże! Jesteśmy krajem suwerennym ,mamy swój język, Polacy nie gęsi, uczmy się swojego języka.
–To głupi pomysł, ale każdy ma swój wybór.
– Nie byłbym zbyt chętny szerzyć w tym kierunku swoją edukację.
To tylko kilka komentarzy, tych najbardziej na "nie". Oczywiście nie wszystkie były tak skrajne, choć rozmówcy też dali się nabrać.
– To powinno być wyborem każdego.
– Myślę, że może być, czemu ne?
– Fajnie byłoby wiedzieć coś takiego, zawsze coś nowego.
Na szczęście nie wszyscy rozmówcy połknęli haczyk. Niektórzy od razu wiedzieli, o co chodzi, inni dopiero, gdy powiedzieli to na głos, orientowali się, że... "przecież my cały czas uczymy się arabskich!". Takich odpowiedzi też nie brakuje.
Im gratulujemy refleksu, a YouTuberowi pomysłu. A tym, którzy się nabrali, przypominamy.
Cyfry arabskie
Cyfry arabskie, właściwie cyfry indyjskie europeizowane – cyfry stosowane obecnie powszechnie na całym świecie do zapisywania liczb. Są to kolejno znaki: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 i pierwotnie służyły do zapisu liczb w systemie dziesiętnym.
Cyfry i dziesiętny system pozycyjny pochodzą z Indii, które około VII wieku najechali Arabowie. Uczeni arabscy wraz z poznaniem sanskrytu uzyskali dostęp do tej wiedzy. Cyfry weszły do powszechnego użytku a ich propagatorem był perski matematyk Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi, który zastosował je do badań nad algebrą i trygonometrią. Cyfry na zachód w średniowieczu rozprzestrzenili Arabowie (stąd ich przyjęta w Europie nazwa), a ich propagatorem w Europie był włoski matematyk Fibonacci.