
To pomysł genialny w swej prostocie. YouTuber Krzysztof Wójtowicz postanowił przepytać mieszkańców Krakowa, co sądzą o "najnowszym pomyśle UE, która rzekomo chce, by – w związku z napływem imigrantów z krajów arabskich wprowadzić w szkołach obowiązkowe nauczenie cyfr arabskich". Jak można się było spodziewać, słowo "arabskich" było kluczem do otworzenia worka pt. "Nie, nie, nie, nie chcemy". Jest tylko jeden problem, którego już się zapewne domyślacie.
Cyfry arabskie
Cyfry arabskie, właściwie cyfry indyjskie europeizowane – cyfry stosowane obecnie powszechnie na całym świecie do zapisywania liczb. Są to kolejno znaki: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 i pierwotnie służyły do zapisu liczb w systemie dziesiętnym.
Cyfry i dziesiętny system pozycyjny pochodzą z Indii, które około VII wieku najechali Arabowie. Uczeni arabscy wraz z poznaniem sanskrytu uzyskali dostęp do tej wiedzy. Cyfry weszły do powszechnego użytku a ich propagatorem był perski matematyk Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi, który zastosował je do badań nad algebrą i trygonometrią. Cyfry na zachód w średniowieczu rozprzestrzenili Arabowie (stąd ich przyjęta w Europie nazwa), a ich propagatorem w Europie był włoski matematyk Fibonacci.