Dlaczego warto jeść żurawinę?

the napkin
Żurawina znana jest nam pod wieloma postaciami – do najpopularniejszych należą sok żurawinowy oraz żurawina suszona. Ze względu na wysoką zawartość substancji odżywczych i przeciwutleniaczy, owoc ten wymieniany jest jako jeden z najzdrowszych dla organizmu ludzkiego. Dobrą wiadomością dla osób odchudzających się jest fakt, że pół szklanki żurawiny zawiera jedynie 25 kcal. Oprócz wielu korzyści prozdrowotnych, spożywanie tego owocu niesie także możliwe zagrożenia. Jakie?

Właściwości odżywcze żurawiny
Żurawina jest bogatym źródłem witamin C i E oraz błonnika. Pierwszy z tych składników odżywczych jest naturalnym przeciwutleniaczem, który jest w stanie obronić organizm przed zniszczeniami spowodowanymi wolnymi rodnikami i czynnikami zakaźnymi – dowodzą badacze z Uniwersytetu w Maryland. Z kolei, jak podaje Uniwersytet w Kentucky, wysokie spożycie błonnika powiązane jest z obniżonym ryzykiem choroby wieńcowej serca, zawału, nadciśnienia, cukrzycy, otyłości i niektórych chorób żołądkowo-jelitowych. Wpływa także na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, poziomu cholesterolu, poprawia wrażliwość na insulinę i wspomaga utratę wagi u osób otyłych. Dzięki kolejnemu antyoksydantowi – witaminie E – organizm jest w stanie opóźnić lub uchronić się przed chorobami przewlekłymi związanymi z wolnymi rodnikami.

Owoc ten zawiera także witaminę K, mangan i wiele fitonutrientów – substancji chemicznych pochodzenia roślinnego, które pomagają uchronić organizm przed szkodliwymi wolnymi rodnikami oraz posiadają właściwości przeciwzapalne i przeciwrakowe.

Na koniec warto wiedzieć, że nawet najsłodsze owoce żurawiny posiadają stosunkowo niski poziom cukru. Dlatego też pozwalają zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na owoce, nie przewyższając limitu kalorii. Zdaniem ekspertów, włączenie do zdrowej diety żurawiny lub produktów żurawinowych jest świetnym sposobem na zwiększenie ilości spożywanych owoców.

Wpływ żurawiny na zdrowie
Żurawina najlepiej znana jest prawdopodobnie ze swojej zdolności zapobiegania zakażeniom układu moczowego. Wysoki poziom zawartej w niej proantocyjanidyny pomaga ograniczyć przyleganie bakterii do ścian przewodu pokarmowego, co z kolei ułatwia zwalczanie infekcji. Związek ten przyczynia się także do zdrowia jamy ustnej – zapobiega gromadzeniu się bakterii na powierzchni zębów. Jak podają badacze z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Rochester, owoc ten może przeciwdziałać chorobom dziąseł.


Zdaniem Jeffreya Blumberga z Uniwersytetu Tufts, żurawina zawdzięcza wiele swoich prozdrowotnych właściwości polifenolom, które także należą do grupy antyoksydantów. Setki badań pokazują, że bioaktywne składniki zawarte w żurawinie wpływają pozytywnie na stan zdrowia – mówi Blumberg. To dzięki nim owoc ten poprawia funkcjonowanie układów moczowego i sercowo-naczyniowego, a także zapobiega wielu schorzeniom chronicznym. Co więcej, antyoksydanty dostarczane wraz z żurawiną należą do rzadkiego podtypu. Podczas gdy większość jagód i innych owoców zawiera tzw. proantocyjanidynę typu B, żurawina zawiera proantocyjanidynę typu A.

Żeby tego było mało, żurawina reguluje szereg czynników związanych z zawałem serca i udarem mózgu. Poprzez zmniejszanie poziomu cholesterolu i ciśnienia tętniczego krwi, owoc ten może powstrzymać formowanie się płytek miażdżycowych, miażdżycy, stresu oksydacyjnego i innych komplikacji związanych z chorobami sercowo-naczyniowymi. Poprzez wspieranie funkcji śródbłonka, żurawina zmniejsza sztywność tętnic.

Jak podkreślają badacze z ośrodka onkologicznego Memorial Sloan Kettering Cancer Center, żurawina skutecznie spowalnia rozwój nowotworów i zabezpiecza organizm przed rakiem prostaty, wątroby, piersi, jajnika i okrężnicy.

Kto nie powinien jeść żurawiny?
Choć jest ich niewiele, istnieją także przeciwwskazania do spożywania żurawiny. Jednym z nich jest przyjmowanie warfarinu, czyli leku rozrzedzającego krew. Istnieją sprzeczne doniesienia dotyczące żurawiny, która rzekomo wzmaga działanie medykamentu, powodując zwiększone krwawienie.

Co więcej, produkty z żurawiny mogą potęgować wydalanie szczawianów, co przyczynia się do formacji kamieni nerkowych. Dlatego też osoby, które cierpiały na kamicę nerkową przed włączeniem żurawiny do diety powinny skonsultować się z lekarzem.
Trwa ładowanie komentarzy...