
Coraz większe, głośniejsze i zabudowane betonem miasta - to nas czeka w niedalekiej przyszłości. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2050 r. liczba ludności sięgnie 10 miliardów, a prawie 75% populacji będzie żyło właśnie w miastach. Czyli trzech na czterech mieszkańców Ziemi. To duże wyzwanie dla architektów i urbanistów. Jak projektować miasta, by zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko? Jak zapewnić mieszkańcom względną ciszę i czyste powietrze?
REKLAMA
Miejska ekologia to główny temat ZOE Green Design - cyklu spacerów po Warszawie, które startują z początkiem czerwca. Cel spotkań to pokazanie rozwiązań, które dają nadzieję na zrównoważone łączenie architektury krajobrazu i miejskiej przyrody. Pokazane zostaną miejsca, gdzie architektura świetnie wpisuje się w przyrodniczą tkankę miasta.
Na pierwszy ogień: okolice Służewskiego Domu Kultury. Spacerowicze poznają wiejskie siedlisko, domki o elewacji z drewna i szkła, które współgrają z krajobrazem. Służewski Dom Kultury to przykład nowoczesnej architektury, która z jednej strony jest typowo „wiejska”, z drugiej - podąża za najnowszymi trendami w projektowaniu miejskiej przestrzeni. Pierwszy z cyklu spacerów wystartuje w niedzielę, 1 czerwca o godz. 11.00, przy Służewskim Domu Kultury. Spotkania są otwarte dla chętnych, którzy zapiszą się pod adresem spak.mazowsze@gmail.com. Ich organizatorem jest Stowarzyszeniem Polskich Architektów Krajobrazu, Renault jest partnerem wydarzenia.
Uczestnicy będą mogli przejechać się pierwszym, w 100% elektrycznym samochodem. Renault ZOE, bo o nim mowa, można ładować z gniazdka elektrycznego w domu. Jest zaawansowany technologicznie i całkowicie bezpieczny: w testach Euro NCAP uzyskał aż 5 gwiazdek. Miasto, w którym samochody nie są źródłem spalin i nie zakłócają ciszy to wciąż science fiction. Ale szansy na rozwiązanie tego problemu wielu upatruje właśnie w pojazdach elektrycznych.
W Rzymie zbadano ich wpływ na poprawę jakości powietrza. Okazało się, że wprowadzenie 20% pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10% w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby od 9 do 45%
w różnych częściach miasta, w zależności od natężenia ruchu w danym rejonie.
w różnych częściach miasta, w zależności od natężenia ruchu w danym rejonie.