Perfekcyjna Pani Małgorzata Rozenek została zaprzęgnięta do reklamy  jednej z nielicznych polskich firm na rynku. Ciekawe czy uda się cokolwiek zwojować.
Perfekcyjna Pani Małgorzata Rozenek została zaprzęgnięta do reklamy jednej z nielicznych polskich firm na rynku. Ciekawe czy uda się cokolwiek zwojować. fot. TVN, Domowa Porada

Inżynier Józef Ziętek czekał 27 lat, aż trafi się gwiazda godna reklamowania jego produktu. Kiedy ostatnio opatentował innowacyjną kapsułkę do prania, na ekranach telewizorów pojawiła się Perfekcyjna Pani Domu. Wspólnie chcą odbić część rynku wielkim koncernom. - Popierajcie polską firmę - zachęca w reklamie Małgorzata Rozenek.

REKLAMA
Zygmunt Chajzer i reklamy Vizira, produkowanego przez Procter&Gamble, mają już poważnego konkurenta. To Małgorzata Rozenek, Perfekcyjna Pani Domu, wspierająca swoją popularnością perły do prania Perlux. Reklama jak reklama, gdyby nie to, że perły to najnowszy produkt jednej z nielicznych polskich firm w branży - Lakma Strefa. Nie słyszeliście? To znaczy, że nigdy nie zdarzyło się wam się przeczytać etykiety płynu do mycia podłóg Sidolux.
Tak się składa, że Sidolux rządzi na rynku płynów do mycia podłóg mając 43 proc. udziałów. Do tego jako jeden z nielicznych pochodzi z polskiej firmy, nie zagranicznej korporacji. Za biznesem stoi mgr inż. Józef Ziętek, 62-letni przedsiębiorca z Cieszyna. Jest tak tajemniczy, że w sieci nie istnieją jego zdjęcia. Nie udziela wywiadów. A jedyny jego cytat, jaki można znaleźć to okrągłe zdanie: "Źródłem sukcesu zawsze jest klient. Słuchanie klienta, przewidywanie jego obecnych jak i przyszłych potrzeb jest podstawowym wyznacznikiem działań."
Perła, cztery w jednym
Swój nowy produkt, perły do prania, Ziętek nazywa rewolucją na miarę XXI wieku. Po kilku latach badań opatentował kulkę, w której znajduje się środek piorący, odplamiacz, żel, a także odkamieniacz do pralki. Wszystko to uwalnia się w odpowiednich fazach prania. Trzeba przyznać, że tym patentem zagrał na nosie koncernom, które zarabiają krocie na sprzedaży osobno proszków, żelów, cudownych odkamieniaczy i innych dodatków.

Nawet menedżer Henkela był zaskoczony: – Wprowadzili na rynek kapsułki piorące, których technologia produkcji jest dość skomplikowana  – mówi w wywiadzie dla Wiadomości Handlowych Markus Raunig, dyrektor zarządzający działem środków piorących i czystości w Henkel Polska.
Rynek proszków do prania został podzielony pomiędzy dużych graczy Procter&Gamble (Vizir), Henkel (Persil, Somat i Perwoll) i Reckitt Benckisser (Vanish, Calgon, Bryza). Żeby wyrwać im choćby jeden procent udziałów trzeba wydać miliony na marketing i podkupować półki w hipermarketach. Dlatego Ziętek i jego Perlux wchodzi na tworzący się rynek jednorazowych kapsułek do prania. Niczym kawa instant mają ułatwić ludziom życia. Są proste w użyciu, do stosowania nawet przez nieperfekcyjnych panów domu. Według ekspertów w najbliższych latach takie produkty przejmą 15 proc. rynku środków piorących.
Wynalazca i biznesmen
Skąd Ziętek wziął się w biznesie? Firmę Lakma założył w 1988 roku kiedy wprowadzano pakiet reform tzw. Ustawy Wilczka. Wkrótce potem każdy ze wielkich koncernów chemicznych kupował swoją Pollenę. Unilever wskoczył na gotowe kupując Pollenę Bydgoszcz, producenta najpopularniejszego proszku Pollena 2000, reklamowanego słynnym sloganem „Ojciec prać!”.

W starciu z takimi gigantami polski przedsiębiorca nie miał szans, kapitału zero, ale przynajmniej dobre pomysły. Siedział w laboratorium nad recepturą nowego płynu do mycia podłóg. W 1993 roku wprowadził na rynek Sidolux, który okazał się najpopularniejszym produktem do mycia podłóg w Polsce. Na tym jednym koniu biznesmen jechał przez 20 lat.
W 2012 roku Lakma Strefa miała 85 mln zł przychodów i zarobiła 5,5 mln złotych na czysto. Teraz Ziętka stać na rozpoczęcie wartych miliony złotych projektów badawczych. 48 milionów wydał na udoskonalenie procesów technologicznych w swojej fabryce w Warszowicach niedaleko Katowic. 13 mln zł wydał na badania nad nową linią ekologicznych produktów. Wskrzesił markę Pollena - Astra i liczy, że odbije część rynku gigantom.