
Modne pasiaste dżinsy, koszulka z Marilyn Monroe, hiphopowa muzyka, dużo śmiechu. A do tego hidżab. Młode muzułmanki starają się żyć jak ich amerykańskie rówieśniczki - szaleć, rozwijać pasje i stroić się. Poznajcie Mipsterz.
REKLAMA
Najnowsza muzyka kontra boskie pisma
Krótki, ponad dwuminutowy filmik na YouTube zatytułowany Somewhere In America #MIPSTERZ. Wesoła, hiphopowa muzyka w wykonaniu Jay-Z. Muzułmanki w modnych, kolorowych ubraniach robią sobie wycieczkę po mieście. Jeżdżą na deskorolkach i rowerem, skaczą po murkach, odwiedzają kawiarnie, robią selfie czy ćwiczą szermierkę, a nocą przemierzają ulice motocyklem. Zachowują się jak ich amerykańskie koleżanki, a odróżnia je od nich jedynie hidżab.
Krótki, ponad dwuminutowy filmik na YouTube zatytułowany Somewhere In America #MIPSTERZ. Wesoła, hiphopowa muzyka w wykonaniu Jay-Z. Muzułmanki w modnych, kolorowych ubraniach robią sobie wycieczkę po mieście. Jeżdżą na deskorolkach i rowerem, skaczą po murkach, odwiedzają kawiarnie, robią selfie czy ćwiczą szermierkę, a nocą przemierzają ulice motocyklem. Zachowują się jak ich amerykańskie koleżanki, a odróżnia je od nich jedynie hidżab.
-Mipster to ktoś, kto zna się na najnowszej muzyce, modzie, sztuce, jedzeniu, kreatywności i tak dalej. Ktoś, kto czerpie inspiracje z islamskich tradycji, boskich pism, mistycznych poetów, proroków, inspirujących polityków, ezoterycznych imamów i naszych bliźnich poszukujących transcendentalnych stanów świadomości - czytamy na facebookowej stronie Mipsterz - Muslim Hipsters -Mipster jest też ironiczny, potrafi skrytykować siebie i społeczeńswo.
Młodzi muzułmanie sami przyznają, że nie chcą być ograniczani przestarzałymi kategoriami czy brnąć ślepo w to, co im się wmawia bez patrzenia na konsekwencje. Są śmiali, ale - jak twierdzą - mają skromne umysły, otwarte jednak na wszelkie alternatywne pomysły i działania. Chcą się wypowiadać i za pomocą internetu robią to, pokazując siebie. Na Facebooku wspiera ich prawie dziesięć tysięcy fanów, film na YouTube obejrzało prawie sześćset tysięcy.
Hidżab i plecak Moschino
Mipster powstało oczywiście z połączenia swój "muslim" i "hipster". Wytłumaczenie definicji więc nasuwa się samo. Mipsterzy zwracają szczególną uwagę na to, jak wyglądają i jak kreują swój wizerunek. Korzystają z social mediów, kupują modne ubrania, zakładają blogi. Ascia Farraj z Kuwejtu ma w tym momencie już ponad milion obserwatorów na Instagramie. Świetnie zarabia na swoim blogu i jest jedną z pierwszych muzułmańskich blogerek modowych, które pokazały swoją twarz.
Mipster powstało oczywiście z połączenia swój "muslim" i "hipster". Wytłumaczenie definicji więc nasuwa się samo. Mipsterzy zwracają szczególną uwagę na to, jak wyglądają i jak kreują swój wizerunek. Korzystają z social mediów, kupują modne ubrania, zakładają blogi. Ascia Farraj z Kuwejtu ma w tym momencie już ponad milion obserwatorów na Instagramie. Świetnie zarabia na swoim blogu i jest jedną z pierwszych muzułmańskich blogerek modowych, które pokazały swoją twarz.
Przedstawia siebie jako szczęśliwą mamę, blogerkę i projektantkę. Jest zadbana - ma dopracowany makijaż, świetnie dobrane dodatki, barwny manicure i najmodniejsze ubrania. Nie ogranicza się stylowo - nosi sukienki, swetry, marynarki czy nawet młodzieżowe sportowe ubrania. Lubi kolory, więc je nosi. Na butach Miu Miu, plecaku Moschino czy polo Ralph Lauren. Chusta, którą zasłania włosy, zdaje się pasować do jej wszystkich stylizacji, zresztą i hidżab nosi z dumą, bawiąc się jego wzorami i kolorami. Chodzi na pokazy mody, jada w pięknych knajpach, a wszystkie jej zdjęcia zdają się być radosne. Gdy się je ogląda, ma się wręcz czasem wrażenie, że wszystko jest pięknie wyreżyserowane, co zresztą zarzucają Ascii internauci. Kobieta nie przejmuje się tym jednak zbytnio, bo właśnie wystartowała z vlogiem The Hybrids.
Jak ważny jest dla muzułmanek, nawet tych modnych, hidżab, mówią otwarcie one same. Prawie piętnaście tysięcy osób polubiło stronę Hijab- My Identity, My Pride, My Life, która zresztą promuje się bluzami z tymże hasłem. Na YouTube pojawiają się coraz to nowsze instrukcje jak zakładać hidżab, a jeden z takich filmików ma ponad milion odsłon. Jak grzyby na deszczu wyrastają modne sklepy specjalizujące się w sprzedawaniu chust, jak na przykład Haute Hijab, który w swojej ofercie ma przeróżne kolorowe wzory - kwiaty, kropki, paski, a nawet lamparcie cętki. Inny z kolei, Heart Hijab zachęca wręcz do tagowania i oznaczania na Twitterze i Facebooku.
Jak w 2013 określenie "mipsterz" wywołało burzę, tak teraz powoli przestaje dziwić. Tym bardziej w Stanach Zjednoczonych, gdzie muzułmanie są bardziej zasymilowani niż w Europie. Na blogach i filmach młodych Islam wygląda zupełnie inaczej niż widujemy go w telewizji czy czytamy o nim w prasie. Jakby to był zupełnie inny świat.
Chcesz więcej stylu? Polub nas na Facebooku!
