"The New York Times" przypomina, że w Polsce swoje ośrodki produkcyjne i dystrybucyjne otwierają kolejne międzynarodowe firmy
"The New York Times" przypomina, że w Polsce swoje ośrodki produkcyjne i dystrybucyjne otwierają kolejne międzynarodowe firmy Fot. Kornelia Głowacka-Wolf / Agencja Gazeta
Reklama.
Pisząc o polskiej gospodarce, „The New York Times” zauważył, że w ciągu ostatnich sześciu lat Polska była jedynym państwem w Europie, którego PKB rósł w każdym kwartale. Od 2008 roku PKB Polski wzrósł o 25 procent.
Poprawę widać również w statystykach dotyczących eksportu. W 2003 roku z Polski wyeksportowano towary o łącznej wartości 53 mld dolarów. W 2013 roku wartość eksportu osiągnęła poziom 203 mld dolarów. Amerykański dziennik przypomniał jednocześnie, że rosnąca gospodarka umożliwia niektórym polskim firmom, np. Grupie Azoty, wchodzenie na zagraniczne rynki.
Tania, jak na warunki Europy Zachodniej, siła robocza sprawia, że wiele firm widzi w Polsce produkcyjną i dystrybucyjną bazę. Centra dystrybucyjne otworzył już w Polsce Amazon. Nad Wisłą obecne są również inne amerykańskie przedsiębiorstwa: 3M, General Motors czy Procter & Gamble. Co więcej, Google zapowiedział, że otworzy w Warszawie kampus wspierający miejscowe start-upy.
Polska gospodarka nie jest oczywiście wolna od problemów. W ostatnich latach wzrost PKB zaczął hamować, spadając z 4,5 procent w roku 2011 do 1,6 procent w roku 2013, deficyt budżetowy osiągnął niepokojący poziom, a wydatki konsumpcyjne nieco osłabły.
Niemniej stosunkowo silna gospodarka pozwoliła Polsce na poprawienie swojej pozycji w borykającej się z kryzysem Europie. – Ostatnim tego przykładem był wybór Donalda Tuska, premiera Polski, na stanowisko przewodniczącego Rady Europejskiej. Jest to pierwszy przywódca z kraju należącego niegdyś do bloku sowieckiego, który będzie sprawował tak ważną funkcję – zauważył „The New York Times”.

źródło: „The New York Times”