Media Expert inwestuje głównie w mniejszych miastach. Tu akurat tłumy w Zielonej Górze.
Media Expert inwestuje głównie w mniejszych miastach. Tu akurat tłumy w Zielonej Górze. fot. Anna Kraśko /Agencja Gazeta
Reklama.
Już wiadomo, że irytująca reklama przyniosła sieci handlowej sukces.
– Według najnowszych raportów tylko obroty naszego sklepu internetowego wzrosły o 130 procent w porównaniu do poprzedniego roku – mówi naTemat Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.
logo
Reklama wyjątkowo zirytowała internautów. Facebook
Instytut Monitorowania Mediów podaje jeszcze ciekawsze dane. Media Expert po względem wydatków na reklamę i pozycji w mediach zajmuje zazwyczaj 3 miejsce - po Media Markt z Saturnem oraz polskiej sieci Euro RTV AGD. Jednak pod koniec listopada i w grudniu sklep zasypuje media reklamami chcąc zdobyć klientów kupujących prezenty na gwiazdkę.
Pierwszy sukces przyniosła im "naga Doda". Rok temu pojawiła się reklama z piosenkarką owiniętą tylko w taśmę z logo sklepu. Wtedy po raz pierwszy polskiemu sklepowi udało się przebić konkurencję w medialnym zgiełku. Atak Lisowskiej przyniósł marketowi kolejne punkty. Trudno było przegapić reklamę, która na przestrzeni miesiąca wyemitowano ponad 10 tys. razy.
logo
Miliony na reklamy wydają głównie przed świętami by zdobyć klientów kupujących gwiazdkowe prezenty. Tak było rok temu. Instytut Monitorowania Mediów
Rodzinny biznes
Jeszcze 5-6 temu spora część Polaków nawet nie słyszała o firmie, która dziś ma 316 salonów. To o ponad setkę więcej więcej, niż prowadzi Euro RTV AGD, przedstawiający się jako lider branży (3 mld obrotów i 35 mln zł. zysku). Również liderem tytułują się Media Markt oraz Saturn – przedsięwzięcia niemieckiego koncernu Metro Group.
Teraz okazuje się, że główni rywale niemieckiego giganta to rodzinny biznes ze Złotowa w Wielkopolsce. Prowadzi go 64-letnia Teresa Grzebita oraz dwaj 40-latkowie Marek i Maciej Grzebita. Nigdy nie wypowiadali się w mediach. Rzecznik prasowy firmy odmówił udzielania informacji o właścicielach. Niewiele potrafią o nich powiedzieć nawet biznesowi współpracownicy. – Choć większość najemców znam osobiście, o nich niewiele potrafię powiedzieć. Podobno nieźle im się wiedzie – mówi szef firmy zarządzającej galeriami handlowymi, w których salony otworzył Media Expert. Dodaje, że był zdziwiony, iż polska firma w walce o miejsce wygryzła Saturna i Media Markt.
Grzebitowie stanowczo odmówili wywiadu kiedy miała powstać książka o znanych mieszkańcach Złotowa. Historia ich sukcesu miała być opisana obok m.in Julii Kuczyńskiej, blogerki modowej Maffashion, znanych lekarzy i właścicielki agencji PR.
Tajemnice milionerów
Ile zarabia Media Expert? To także tajemnica. Ostatnie dane pochodzą z 2011 roku - wówczas udziałowiec marketu spółka Terg odnotowała 1,4 mld złotych przychodu i i prawie 20 mln złotych zysku. Danych z ostatnich trzech lat, kiedy Media Expert zwiększył skalę działania, nie ma już w dokumentach spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Trudno uwierzyć, że ogólnopolska sieć wyrosła z małego sklepu AGD w Złotowie, bez kapitału na marketing i rabatów u dostawców jakie mogli wynegocjować więksi i bogatsi. W 2002 roku kilkoro rozsianych w Polsce przedsiębiorców z branży postanowiło połączyć siły i stworzyć nową markę. Współzałożycielami Media Expert byli m.in Ryszard i Teresa Tomalowie, milionerzy z Sandomierza, właściciele sklepów Domex, które później zmieniły nazwę na Avans. Przez kilka lat Media Expert działał jako zlepek lokalnych biznesów, gdzie każdy z udziałowców dysponował kilkudziesięcioma sklepami, ale pod wspólnym szyldem. Ponieważ duże miasta były zdominowane przez niemieckie elektromarkety, inwestowali głównie w małych miastach i miasteczkach.
Siła także w internecie
W 2007 roku Teresa Grzebita założyła sklep internetowy Elektro.pl - szybko rozwijający się biznes realizuje dziś 27 tys. zamówień miesięcznie. Trzeba przyznać, że Grzebitowie prowadzą biznes solidnie. Dbają o pozytywne opinie, a na oceniającym sklepy portalu Opineo mają już 66 tys. recenzji. Nawet tych złych nigdy nie pozostawiają bez komentarza lub odpowiedzi. Kiedy ich partnerzy z Avansu zbankrutowali, jako pierwsi ustawiali się w kolejce do przejęcia blisko 200 lokalnych sklepów.
W ten sposób tajemniczy milionerzy ze Złotowa wygrywają już wyścig w „Polsce powiatowej”. Zawładnęli także sporą częścią internetu. W czerwcu 2013 Media Expert podpisał umowę o współpracy z Komputronikiem – jednym z największych w Polsce sklepów komputerowych. W sumie sojusznicy są w Polsce sprzedawcą elektroniki m.in. w takich grupach jak: laptopy, tablety, smartfony, drukarki, dyski twarde. Całkiem nieźle jak na nowoczesny i konkurencyjny biznes, w którym najwięcej do powiedzenia ma 64-letnia Pani Teresa.