
Jak przy wszystkich aktach terroru i wstrząsających egzekucjach, tak teraz - po spaleniu jordańskiego pilota Moaza al-Kasabeha - ISIS dostarczyło “teologicznych argumentów”, które mają usprawiedliwiać taki sposób obchodzenia się z więźniami. Terroryści opierają się na kilku źródłach, czym przekonują nie tylko swoich zwolenników, ale i wielu krytyków islamu i islamofobów.
“Przecież My daliśmy rodowi Abrahama Księgę i mądrość i daliśmy im królestwo ogromne. I wśród nich byli tacy, którzy uwierzyli w to, i wśród nich byli tacy, którzy się odwrócili od niego. Piekło wystarczy jako ogień! Zaprawdę, tych, którzy nie uwierzyli w Nasze znaki, będziemy palić w ogniu. I za każdym razem, kiedy się ich skóra spali, zamienimy im skóry na inne, aby zakosztowali kary. Zaprawdę, Bóg jest potężny, mądry!”.
Kolejne uzasadnienie ma przynosić rzekomo jeden z hadisów (opowieści o życiu proroka Mahometa), według której Abu Bakr, towarzysz proroka, polecił spalenie żywcem człowieka. Historia dotyczy mężczyzny znanego jako “Al-Faia’, który przedstawiając się jako muzułmanin poprosił Abu Bakra o broń, by zwalczać apostatów. Potem okazało się, że wykorzystał ją, by sformować gang i prześladować m.in. podróżników. Abu Bakr na wieść o tym miał zareagować poleceniem rzucenia go w ogień.
Obok wymienionych polemik muzułmanie w kontekście egzekucji jordańskiego pilota przypominają też cytaty z Koranu i hadisów, które mówią o tym, jak powinno się postępować z więźniami. “Oni dawali pożywienie - z miłości do Niego - biednemu, sierocie i niewolnikowi” – cytuje wers świętej księgi Dar al-Iftaa.
Jeśli zakładamy, że dana osoba zasłużyła na karę śmierci, islam poleca przeprowadzenie właściwej procedury. To oznacza, że tylko władca może zarządzić taką karę – przy użyciu najszybszych i najmniej bolesnych środków, nawet jeśli ta osoba była wojownikiem. Słowa proroka zalecają dobre traktowanie zwierząt, a co dopiero ludzi.