Około 80 proc. wszystkich połączeń telefonicznych na alarmowy numer 112 to zgłoszenia nieuzasadnione - wynika z raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. – To bardzo niepokojące, nadal bardzo często ludzie traktują numer 112 jak informację telefoniczną – ocenia szef resortu Andrzej Halicki.
Dane udostępniono w związku z obchodzonym 11 lutego Europejskim Dniem Numeru Alarmowego 112. Wynika z nich, że w 2014 roku Polacy zadzwonili na ten trzycyfrowy numer łącznie 21,3 mln razy, z czego prawie połowa zgłoszeń - 10,3 mln (48 proc. całości) było zgłoszeniami fałszywymi, wynikającymi m.in. ze złośliwych intencji.
Okazuje się, że Polacy często dzwonią pod numer alarmowy po to, aby zamówić pizzę lub taksówkę. W co trzecim przypadku zgłaszający się nie nawiązał kontaktu z operatorem, wcześniej resetując połączenie. Ogółem zatem ok. 80 proc. telefonów pod 112 zostało wykonanych w sposób nieuzasadniony.