
Jesteś PR-owcem, to wiesz, że aby marka twojego klienta zaistniała w mediach wystarczy… dobry content, czyli niebanalny temat, wartościowa i unikalna treść. Brzmi prosto, prawda? Tymczasem dobra treść dla dziennikarza i dla PR-owca często znaczy co innego. Przypominamy więc kilka zasad tworzenia wartościowych materiałów dla mediów. Reszty dowiesz się w kwietniu podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie.
Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, po co i dla kogo to robisz. Owszem, pracujesz dla klienta i chcesz budować jego markę w mediach. Jednak informacje prasowe powinieneś tworzyć dla czytelników. Dlatego o treści pomyśl z perspektywy odbiorców oraz ich preferencji. Jeśli nie masz takiej wiedzy, koniecznie uzupełnij braki. Określ precyzyjnie grupy docelowe, poznaj ich specyfikę i dostosuj do nich treść, którą masz do przekazania. Dostarczaj im rzeczywiście interesujących materiałów. Zamiast myśleć o końcowym raporcie z efektów, skup się na swoich czytelnikach.
Jeśli efekty swojej pracy mierzysz wyłącznie liczbą publikacji, to padłeś ofiarą nieporozumienia i chyba nie do końca wiesz, czym jest twoja profesja. Każdego dnia czytelnik, słuchacz czy użytkownik internetu otrzymuje ogromną ilość komunikatów. Tylko wartościowe treści przebiją się przez szum informacyjny. Dlatego lepiej pisać mniej, ale za to dobrych artykułów. Takich, które dotrą do odbiorców i spotkają się z ich zainteresowaniem. Prawdziwy sukces osiągniesz, kiedy dany temat zaintryguje branżę, a dla dziennikarzy przesyłane materiały staną się wiarygodnym i cennym merytorycznie źródłem.
Niestety wiele firm w dalszym ciągu przekłada ilość ponad jakość. Zdarza się, że klienci wymagają od agencji niemal stałej obecności w mediach. Masowa produkcja teksów i generowanie „wycinków” bez patrzenia na ich jakość nie jest przepisem na sukces, co więcej taka praktyka osłabia wizerunek całej branży PR.
Jeśli odpowiadasz za tworzenie treści, potrzebujesz inspiracji. Bądź na bieżąco, śledź trendy i analizuj zmiany. Wsłuchuj się w dyskusje odbiorców, obserwuj ich dialog i najważniejsze: wyciągaj wnioski. Taka wiedza pozwoli ci pisać o rzeczach istotnych i pożytecznych z ich punktu widzenia. Jeszcze więcej możesz zyskać budując partnerskie, oparte na obustronnych korzyściach, relacje z dziennikarzami. Kiedy będą naprawdę dobre, chętnie podzielą się informacjami o preferencjach czytelników albo podsuną ciekawy pomysł na artykuł. Dzięki temu będziesz mógł jeszcze lepiej dostosować komunikację do ich oczekiwań.
Artykuł powstał we współpracy z organizatorami Kongresu Profesjonalistów Public Relations 2015.