Bronisław Komorowski postanowił pochwalić się tym, co udało mu się zrobić przez pięć lat. Większość z tych "25 konkretów prezydentury" jest jednak nadal w realizacji, a to, co można zaznaczyć haczykiem, to w większości osiągnięcia rządu lub kwestie symboliczne. Ale cóż, tak wyglądają kompetencje głowy państwa i bez rządu prezydent może niewiele.
– Wybory oznaczały zakończenie kosztownego konfliktu na linii prezydent-rząd. Były też szansą na ułożenie relacji prezydent-opozycja – stwierdził Bronisław Komorowski na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, na której podsumował swoje 5 lat w fotelu prezydenta.
W Pałacu Prezydenckim mówił, co udało mu się zrobić przez pięć lat prezydentury. Prezydent nie postanowił skorzystać z doświadczeń Ewy Kopacz prezentującej dokonania półrocza rządów i nie kazał zbudować specjalnej sceny z tzw. ludzkim tłem. No i mówił dłużej niż 10 minut. Ale w obu przemówieniach było wiele punktów wspólnych.
To sukcesy, którymi chwalili się zarówno Kopacz, jak i Komorowski. Bo w istocie w wielu kwestiach prezydent i rząd (zarówno Tuska, jak i Kopacz) współpracowali. Chociażby w kwestii bezpieczeństwa, które Komorowski postawił na pierwszym miejscu swojej listy. Program modernizacji sił zbrojnych oraz budowę tarczy antyrakietowej realizuje minister obrony Tomasz Siemoniak i jego ludzie.
I. ARMIA
Prezydent jest zwierzchnikiem Sił Zbrojnych, ale na co dzień zarządza nimi rząd. Prezydent może jedynie wpływać, dopingować, namawiać i publicznie wyrażać niezadowolenie, jeśli coś idzie nie po jego myśli. Poza tym zarówno modernizacja uzbrojenia, jak i tarcza to projekty, którym daleko do stanu "zrealizowane". Do końca 2015 r. ma zostać wybrany wykonawca systemu obrony przeciwrakietowej średniego zasięgu. Właściwa i pełnosprawna tarcza ma zacząć być montowana w 2022 r.
W planach jest też dopiero wydawanie 2 proc. PKB na armię. Dzisiaj to 1,95 proc., ale od lat nie udaje się zrealizować tych planów i wydajemy wiele mniej. Dlatego choć budżet na 2016 r. ma realizować zasadę 2 proc., nie wiadomo, czy uda się te pieniądze wydać.
II. RODZINA
Od kilku lat polityka prorodzinna jest modna wśród rządzących, duży nacisk kładł na nią rząd Donalda Tuska. I to Władysławowi Kosiniak-Kamyszowi należy się większość pochwał za ułatwianie życia rodzinom. Z drugiej strony Komorowski może się pochwalić "tworzeniem sprzyjającego klimatu" i promowaniem kwestii związanych z rodziną.
Zresztą "Dobry Klimat dla Rodziny" to nazwa programu, który zaprezentował w maju 2013 r. Składa się on z 44 rekomendacji, w tym powstania "Karty Dużej Rodziny". Ale już sama ustawa, która wprowadza to rozwiązanie to dzieło rządu, prezydent miał z nią styczność dopiero kiedy ją podpisywał 22 grudnia 2014 r.
Projekt zmian w prawie pracy, który ma uelastycznić wykorzystywanie urlopów rodzicielskich to z kolei nowa inicjatywa. Prezydent ogłosił go 15 marca, miesiąc temu. Natomiast dłuższe urlopy rodzicielskie to sztandarowy projekt Donalda Tuska, który zresztą odbił mu się czkawką, bo powstał problem "matek I kwartału" (które miały być jeszcze objęte starymi regulacjami, co wywołało protesty).
III. GOSPODARKA
Wydawałoby się, że skoro naszą gospodarką zajmuje się Janusz Piechociński, nieugięty lider PSL, nikt więcej nie musi tym sobie zaprzątać głowy. Ale Bronisław Komorowski postanowił pochwalić się też swoimi sukcesami na tym polu. Może dlatego, że pierwsze dwa przeszły nieco niezauważone (a przynajmniej nie ze względu na pierwotny cel). To wizyty gospodarcze, łącznie z ostatnią wyprawą do Japonii i przywrócenie Nagrody Gospodarczej Prezydenta. To na pewno wielki zaszczyt dla nagrodzonych, ale bez większego wpływu na przyrost PKB.
Inaczej może być z nowelizacją prawa podatkowego, którą zaprezentował Komorowski. Wprowadza ona zasadę, że wątpliwości rozstrzyga się na korzyść podatników. Jest tylko jeden problem: Ministerstwo Finansów już powiedziało "nie ma mowy". Z kolei prezydencki projekt rozwoju innowacyjności jest równie młody jak ten dotyczący urlopów rodzicielskich - prezydent podpisał go w Rzeszowie 13 marca.
IV. DOBRE PRAWO
Komorowski jest dumny z "nowego modelu zaangażowania głowy państwa w tworzenie prawa". Wyjaśnia, że chodzi o wczesne sygnalizowanie zastrzeżeń do przygotowywanych ustaw, a nie odrzucanie ich czy wysyłanie do Trybunału Konstytucyjnego. Trudno jednak nie uniknąć wrażenia, że taka strategia nie powiodłaby się w warunkach kohabitacji lub w przypadkach głębokich różnic między prezydentem a parlamentem.
Największy problem mam z chwaleniem się odwinięciem likwidacji małych sądów (to był jeden z głównych projektów Jarosława Gowina). Nie tylko dlatego, że moim zdaniem to była dobra zmiana, ale przede wszystkim dlatego, że ten sam prezydent Komorowski wcześniej zawetował ustawę, którą przygotowało PSL.
V. NOWOCZESNY PATRIOTYZM
Tak naprawdę to główne pole aktywności prezydenta. Każdego, nie tylko Bronisława Komorowskiego. On sam chwali się, że w ciągu pięciu lat zorganizował akcję "Narodowe Czytanie", przygotował obchody 25-lecia pierwszych częściowo wolnych wyborów czy promował patriotyzm dzięki marszom "Razem dla Niepodległej" i biało-czerwonym kokardom.
Komorowski zrobił przez te pięć lat tyle, na ile pozwalają mu prerogatywy. Oczywiście mógł wykorzystywać możliwości wpływania na rząd bardziej, szantażować premiera brakiem zgody na mianowanie poszczególnych ambasadorów czy awansowanie generałów, ale to zdecydowanie nie mieści się w stylu prezydentury, który Komorowski uważa za optymalny. I to będą oceniać wyborcy 10 maja: nie 25 konkretów, ale styl sprawowania urzędu.
Dokładne podsumowanie, które przedstawił Bronisław Komorowski wygląda następująco:
I. bezpieczeństwo
1. Program modernizacji sił zbrojnych
2. Tarcza antyrakietowa
3. Zakończenie polityki ekspedycyjnej
4. Umacnianie pozycji w NATO (korzystne dla Polski i Sojuszu ustalenia na szczytach w Lizbonie, Chicago i Newport)
5. Ponadpartyjny RBN
6. Nakłonienie rządu do podniesienia do 2% PKB wydatków na armię
II. Rodzina:
7. Program "Dobry Klimat dla Rodziny"
8. Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny i system ponad 300 samorządowych Kart Dużej Rodziny
9. Dłuższe urlopy rodzicielskie
10. Projekt zmian w Kodeksie pracy ułatwiający łączenie życia rodzinnego i zawodowego
11. Doprowadzenie do powstania nowego systemu ulg podatkowych na dzieci, z którego skorzysta milion rodzin
III. Konkurencyjność gospodarki:
12. Przywrócenie Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP
13. Promocja polskiej gospodarki (m.in. wizyty w Chinach, Turcji i Korei)
14. Ustawa wspierająca innowacyjność
15. Projekt ustawy wprowadzającej zasadę in dubio pro tributario - rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika
IV. Dobre prawo:
16. Nowy model pozytywnego zaangażowania głowy państwa w tworzenie prawa - oparty na dialogu, a nie na stosowaniu wet i wniosków do Trybunału Konstytucyjnego do bieżącej walki politycznej (wczesna sygnalizacja niedostatków procedowanego prawa; żadne z wet nie zostało odrzucone przez Sejm; przyjęte zostały niemal wszystkie wnioski rozpatrzone przez Trybunał Konstytucyjny)
17. Zielona Księga - System stanowienia prawa w Polsce
18. Nowa ustawa o Trybunale Konstytucyjnym
19. Projekt korygujący pochopny plan likwidacji sądów w małych miejscowościach
20. Projekt zmian przyspieszający postępowanie przed sądami administracyjnymi
V. Nowoczesny patriotyzm:
21. Pozytywne obchody narodowych rocznic - m.in. marsz "Razem dla Niepodległej" oraz kokardy narodowe na Święto Niepodległości
22. Nowa polityka odznaczeniowa - doceniająca osiągnięcia ludzi kultury, sportowców, naukowców i wszystkich innych, którzy sprawiają, że możemy czuć dumę z naszego kraju
23. Akcja "Narodowe Czytanie"
24. Ustawa zobowiązująca do umieszczania godła na strojach sportowców
25. Obchody "Święta Wolności" i uroczystości 25-lecia Wolności