Helikopter EC 725 Caracal został zakwalifikowany przez MON do sprawdzeń weryfikacyjnych
Helikopter EC 725 Caracal został zakwalifikowany przez MON do sprawdzeń weryfikacyjnych Fot. Małgorzata Kujawka / Agencja Gazeta

Firma Airbus Helicopters odniosła się w liście otwartym do słów Andrzeja Dudy, który podczas czwartkowej debaty powiedział, że „Airbus nie dotrzymał już jednych zobowiązań, kiedy dostarczał helikoptery dla polskiego pogotowia ratunkowego”. Nie wymieniając nazwiska kandydata PiS, firma zapewniła, że wszystkich zobowiązań dotrzymała.

REKLAMA
Mówiąc o niedotrzymanych zobowiązaniach, Duda przypomniał przed kamerami TVN o zakupie helikopterów EC135 przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
– Był wtedy wyznaczony offset, który nie został przez nich zrealizowany. To wszystko w ogóle nie zostało wzięte pod uwagę. Dzisiaj ludzie w Świdniku są zrozpaczeni, nie wiedzą, co będzie dla nich w przyszłości. Dlatego, że ich firmy ogromnie liczyły na ten kontrakt – powiedział Duda.
Kandydat PiS odniósł się w ten sposób do decyzji MON, na mocy której śmigłowiec Airbusa został zakwalifikowany do sprawdzeń weryfikacyjnych, wygrywając m.in. z ofertą należących do koncernu AgustaWestland zakładów PZL Świdnik.
W opublikowanym w piątek liście otwartym Mickael Peru, dyrektor Airbus Helicopters na Europę Środkową, zapewnił, że firma wywiązała się ze wszystkich zobowiązań wobec Ministerstwa Zdrowia. Treść listu opublikował portal DlaPilota.pl.
Airbus Helicopters

W czerwcu 2008 r. firma Airbus Helicopters (wówczas Eurocopter) podpisała z polskim Ministerstwem Zdrowia umowę sprzedaży 23 śmigłowców EC135 i jednego symulatora lotu, które zostały dostarczone między wrześniem 2009 a grudniem 2010 r., zgodnie z zapisami umowy.

W Polsce zobowiązania offsetowe stosuje się w przypadku zakupu uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Należy podkreślić, że wspomniana wyżej umowa została zawarta na zasadach ustawy Prawo zamówień publicznych. Offset nie był przewidziany ani w przetargu, ani w wyżej wymienionej umowie.
Czytaj więcej

Peru dodał, że Airbus cały czas wspiera LPR, gdy tylko zachodzi taka potrzeba. – Nikt nie ma prawa twierdzić, że Airbus Helicopters zaniedbał jakichkolwiek zobowiązań umownych wobec swojego klienta – podkreślił Peru.
źródło: Dla Pilota.pl