
Istniejąca od marca tego roku strona internetowa Obywatel.gov.pl może zrewolucjonizować kontakt państwa z obywatelem. Od początku lipca będzie na niej można dowiedzieć się, gdzie i jak mamy załatwić sprawę.
REKLAMA
Do tej pory za pomocą strony Obywatel.gov.pl można było załatwić tylko 30 spraw w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Od początku lipca możliwe będzie załatwienie przez internet spraw takich jak wyrabianie paszportu, zapisy do przedszkola czy rejestrowanie firmy, czyli takich, które są najczęściej załatwiane i najbardziej potrzebne obywatelom – podaje "Gazeta Wyborcza".
Ważnym elementem strony będzie jej przejrzystość i prosty język. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wyliczyło, że ponad połowa spraw urzędniczych jest załatwiana w zły sposób, ponieważ ludzie nie rozumieją zawiłego języka. Urzędnicy tłumaczą, że do takiej sytuacji prowadzi fakt, że pisma muszą być bezbłędne, dlatego często są tam przekopiowane formuły z dokumentów napisanych językiem prawniczym.
Do tej pory nie było podobnej strony przygotowanej przez polski rząd. Powstawało wiele komercyjnych witryn, które często nie zawierały aktualnych informacji, były na nich błędy. Obywatel.gov.pl ma być więc odpowiedzią na żądania obywateli, którzy w końcu chcą mieć dostęp do rzetelnej informacji i odpowiedzi na pytania w jednym miejscu.
Od półtora roku nad stroną pracowało 50 osób z 9 resortów. Oprócz nich do współpracy zaproszono językoznawców z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieli pomóc właśnie w tym, żeby wszystkie informacje zawarte na stronie były zrozumiałe dla przeciętnego obywatela. Powstało około 300 ujednoliconych formularzy, które są proste i przejrzyste. Klienci wypełniając wnioski popełniają dzięki nim pięć razy mniej błędów. Wpływa to również na bardziej sprawną pracę urzędników.
Pomysł strony i wprowadzenia jednolitych dokumentów i formularzy wziął się z brytyjskiej strony Gov.uk. W tej chwili strona zastępuje tam 300 instytucji administracji centralnej. Polska strona również ma szansę na sukces. Działające już funkcje, takie jak możliwość sprawdzenia przebiegu pojazdu, który chcemy kupić albo stanu technicznego autobusu, którym dzieci wybierają się na wycieczkę szkolną miały około 10 milionów odsłon. Jest to między innymi zasługa dobrego pozycjonowania treści, tak aby po zadaniu pytania wyszukiwarka Google kierowała użytkowników bezpośrednio do strony.
Źródło: "Gazeta Wyborcza"
