
Trzyletnia, trwająca od 2012 roku współpraca marketingowa sieci sklepów „Lidl” z Karolem Okrasą i Pascalem Brodnickim, właśnie dobiegła końca. Przez czas jej trwania prezentowane były m.in. zabawne, pojawiające się średnio raz w tygodniu spoty, w których dwaj kucharze pojedynkowali się z sobą na dania przygotowywane z podobnych składników, ale także na zabawne docinki słowne.
Należy jednak zacząć od początku. W marketingu środki na reklamę to jeden z najistotniejszych czynników gwarantujących (lub nie) powodzenie danej kampanii. Oczywiście ważniejszy jest sam pomysł, idea promocji produktu, ale im większy budżet ma dana firma, tym na bardziej ekstrawaganckie pomysły może sobie pozwolić. A według statystyk Kantar Media, Lidl wydał na swoją kampanię w 2014 roku 235 mln złotych, a w roku 2015 aż 252 mln złotych.
Lidl swoją kampanię rozpoczął w lipcu 2012 roku od krótkich zapowiedzi kulinarnych pojedynków Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy – dwóch rozpoznawalnych medialnych osobowości. Od tamtego czasu dwaj kucharze co tydzień rywalizowali ze sobą na przepisy, których motywem przewodnim był konkretny produkt np. kurczak, kaczka lub też konkretny rodzaj kuchni np. meksykańska, włoska. Naturalnie składniki potrzebne do przygotowania potraw Pascala i Okrasy były dostępne w Lidlu w promocyjnych cenach.
W całą strategię reklamowo-wizerunkową Lidla, bardzo dobrze wpisują się także świąteczne promocje. Jak lepiej zachęcić Polaków do gotowania niż udostępniając im książkę kucharską (a konkretnie milion książek) z przepisami Pascala i Okrasy? Dokładnie taką akcję przygotował Lidl w ramach świątecznej promocji w 2013 roku. Książki „Pascal kontra Okrasa” i „Okrasa kontra Pascal” zawierały w sobie po 52 przepisy obu kucharzy, a wydrukowano je łącznym nakładem miliona egzemplarzy. Aby można było wejść w posiadanie którejś z pozycji, należało zebrać 6 naklejek Lidla, za zakupy o wartości minimum 50 zł.
Ostatnim ważnym elementem było odejście od pierwotnej strategii kuszenia niskimi cenami. Kilka lat temu hasłem reklamowym sklepu było: „Lidl jest tani”. Jednak ten sposób promocji okazał się nietrafiony, bowiem większość polskich dyskontów stara się przyciągnąć klientów właśnie za pomocą kolejnych promocji, obniżek i przecen. Obecnie Lidl postawił bardziej na jakość i upewnienie klientów o mądrym wyborze, czego wyrazem była wspomniana kampania z Okrasą i Pascalem.
Po trzech latach intensywnych działań, prowadzonych w ramach innowacyjnego formatu, łączącego edukację z rozrywką, kampania „Pascal kontra Okrasa” dobiegła końca. Był to czas wspaniałych wyzwań oraz sukcesów. Od początku w założeniach, kampania z udziałem Pascala Brodnickiego oraz Karola Okrasy, miała na celu budowanie wizerunku marki Lidl poprzez edukację i inspirację Polaków do smacznego, wspólnego gotowania. Kampania w naszej ocenie w pełni zrealizowała zakładane cele. Wspólnie z Pascalem i Karolem zachęciliśmy Polaków do eksperymentów kulinarnych i otwierania się na nowe smaki.
Napisz do autora: jakub.rusak@natemat.pl
