
Powszechne jest przekonanie, że PiS wygrał wybory parlamentarne i prezydenckie dzięki internetowi. Wielopoziomowa kampania angażująca odbiorców pozytywnym przekazem była nowością w polskiej polityce. Twarzą tego zwycięstwa jest Paweł Szefernaker - młody polityk mianowany teraz na sekretarza stanu w kancelarii premier Beaty Szydło. Kim jest najmłodszy członek rządu?
W 2005 roku Adam Bielan i Michał Kamiński byli uważani za spin doktorów PiS i autorów podwójnego zwycięstwa. Jak sami mówili podstawą był wizerunek polityków kreowany w mediach. Minęło dziesięć lat i kampanie polityczne stały się zupełnie inne. Social media dokonały rewolucji w wizerunkach polityków. PiS jako pierwsza partia postawiła na młodych technokratów dla których Facebook i Twitter jest naturalnym otoczeniem. Nieformalnym liderem i ojcem wyborczego sukcesu PiS był właśnie Paweł Szefernaker. Mimo powszechności opinii, polityk uważa, że to wysiłek całego sztabu.
Prezes Jarosław Kaczyński w swojej wilii naNowogrodzkiej osobiście gratulował Szefernakerowi udziału w zwycięstwie w wyborach.
Co było kluczem do sukcesu wyborczego PiS a pośrednio też Szefernakera? Jak mówi sam polityk był to pozytywny przekaz. Rzeczywiście, media społecznościowe Prawa i Sprawiedliwości dalekie były od retoryki, do której przyzwyczaili nas politycy. Nie było personalnych ataków, do punktowania przeciwników używano infografik. Korzystano również z możliwości kreowania wizerunku przez social media.
Chcąc nie chcąc, social media to jest przyszłość, wszyscy jesteśmy swoją agencją prasową i można to świetnie wykorzystywać do interakcji.
Tworzyliśmy odrębne klipy na YouTube i do telewizji. Również w grafikach, które trafiały do internetu, mogliśmy sobie pozwolić na więcej luzu.
Napisz do autora: piotr.celej@natemat.pl
