W styczniu i na początku lutego tabletki hormonalne „dzień po” były najbardziej poszukiwanym preparatem w naszym kraju. Według serwisu GdziePoLek.pl, który miesięcznie odnotowuje 20 tysięcy wizyt, Polacy najczęściej wyszukiwali tabletkę „ellaOne”, która jest jedynym tego typu lekiem dostępnym bez recepty.
GdziePoLek.pl to serwis, w którym możemy sprawdzić dostępność leków w aptekach w danym mieście. „EllaOne” najczęściej szukano w weekendy i w Nowy Rok, jednak jeszcze nigdy zainteresowanie preparatem nie trwało tak długo – opisuje Wyborcza.biz. Przyczyn tej sytuacji należy się zapewne dopatrywać w pracach Ministerstwa Zdrowia nad uporządkowaniem kwestii dostępności leków antykoncepcyjnych bez recepty.
Na razie nie jest pewne, jakie zmiany zostaną wprowadzone, jednak prawdopodobnie „ellaOne” będzie potem dostępna tylko dla osób pełnoletnich, albo tylko na receptę, jak miało to miejsce w przeszłości. Teraz teoretycznie lek mogą kupić wszyscy ci, którzy ukończyli 15. rok życia.
Zdobycie recepty może być nie lada kłopotem, zajmuje czas, a w przypadku sytuacji możliwości zajścia w niechcianą ciążę liczy się każda godzina. Wielu lekarzy odmawia wypisania recepty powołując się na klauzulę sumienia. Tabletki „ellaOne” kosztują 130 złotych za sztukę, mimo to w zeszłym roku sprzedaż tego preparatu wzrosła o kilkaset procent.
Produkt "ellaOne" jest środkiem antykoncepcji awaryjnej wskazanym do stosowania w przypadkach nagłych, w ciągu 72 godzin po stosunku płciowym bez zabezpieczenia lub wówczas, kiedy stosowana metoda antykoncepcji zawiodła. W styczniu 2015 r. Europejska Agencja ds. Leków (EMA) przyznała ellaOne kategorię dostępności OTC, czyli leku wydawanego bez recepty.
"EllaOne" oczywiście w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko zajścia w ciążę, z 5,5 proc. do 0,9 proc. w przypadku przyjęcia w ciągu 24 godzin od stosunku. Jednak zdarza się, że nie zadziała. Dlatego od momentu wprowadzenia leku na rynek prowadzony jest rejestr ciąż, w celu ułatwienia gromadzenia informacji dotyczących ciąż u kobiet narażonych na działanie tego produktu leczniczego.