Powiedzmy sobie szczerze: przenoszenie konta między bankami to nie jest coś, co w Polsce dzieje się nagminnie. Tym samym konsumenci, kierując się albo nieświadomością, albo niesprawdzonymi, obiegowymi opiniami na temat tego procesu, narażają się często na niepotrzebne wydatki lub wysokie koszta usług, które w innych bankach mogą być tańsze, a nawet zupełnie darmowe.
Powodów, dla których w skali roku zaledwie kilkadziesiąt tysięcy osób decyduje się na świadomy wybór najlepszej oferty na rynku (dla porównania: operatora komórkowego decyduje się wybrać na nowo ponad 1,5 mln abonentów), jest zapewne mnóstwo. Z rozmów przeprowadzonych na potrzeby tekstu wyłoniliśmy kilkanaście najczęściej powtarzających się pytań, na które prezentujemy ostateczne odpowiedzi:
1. Co to znaczy – „przenieść konto”?
Konto to nic innego jak zbiór informacji na temat twoich finansów, umieszczony na serwerach banku. Wobec tego przeniesienie konta polega na transferze stanu rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego wraz z powiązanymi z nim wybranymi usługami płatniczymi, to znaczy: zleceniami stałymi, poleceniami zapłaty i saldem.
2. Czy można przenieść numer rachunku tak, jak przenosi się numer telefonu do innego operatora?
To niemożliwe. Od momentu założenia nowego konta otrzymasz nowy numer konta, którym będziesz się posługiwał. Nie musisz jednak osobiście informować o tj zmianie swojego pracodawcy, ZUS-u czy innych instytucji, ponieważ nowy bank może to zrobić za ciebie (więcej o tym – w kolejnym punkcie).
3. Od czego powinienem zacząć, jeśli chcę przenieść konto?
Jeżeli już wiesz, w którym banku chcesz otworzyć konto – udajesz się do placówki tej instytucji i składasz odpowiedni wniosek.
Jeżeli chcesz, możesz udzielić pełnomocnitwa nowemu bankowi do zamknięcia za ciebie starego konta, ewentualnego przeniesienia salda rachunku (wraz z informacją, od kiedy nowy bank ma pełnić funkcję „domyślnego” – data musi uwzględniać maksymalny czas potrzebny na uruchomienie nowego rachunku) oraz do poinformowania pracodawcy, ZUS-u i innych wskazanych instytucji o nowym numerze rachunku.
Bank ma 7 dni roboczych na przeprowadzenie całego procesu, ale zazwyczaj już w ciągu 48 h możesz cieszyć się dostępem do nowego konta.
4. Czy muszę zamykać konto w starym banku, gdy otworzę nowe?
Absolutnie nie. Możesz prowadzić dwa (lub więcej) równoległe rachunki, ale musisz pamiętać o kosztach – każdy bank ma własne tabele opłat.
5. Czy bank może odmówić przeniesienia jakichś usług albo czy w przypadku niektórych usług przenoszenie może trwać dłużej?
W obydwu przypadkach odpowiedź brzmi: tak. Nie możesz także przenieść rachunków:
– na których jest blokada z tytułu nierozliczonych płatności (na przykład kartą debetową)
– których ustanowiona jest spłata kredytów i kart kredytowych – musisz najpierw podpisać osobny aneks do umowy kredytowej w dotychczasowym banku i dopiero po jego zaakceptowaniu możesz złożyć wniosek o przetransferowanie usług
– z saldem zerowym i zaległymi opłatami
– z saldem ujemnym.
(Źródło: Związek Banków Polskich, kliknij po więcej informacji).
6. Czy przenoszenie rachunku wiąże się z jakimikolwiek kosztami?
Nie. Samo przeniesienie rachunku jest darmowe, aczkolwiek musisz liczyć się z tym, że nowe konto to nowa oferta, z którą wiązać się mogą opłaty – przed otwarciem rachunku dokładnie zapoznaj się z ofertami i regulaminami banków.
7. Do kogo powinienem się zwrócić w trakcie przenoszenia rachunku, jeżeli wystąpią nowe okoliczności lub będę chciał uzyskać dodatkowe informacje?
Nowy bank odpowiada na pytania związane z jego ofertą oraz samym procesem przenosin; także nowy bank skontaktuje się z konsumentem, jeżeli okaże się, że wystąpi niezgodność danych lub stwierdzi się niezgodność podpisu z wzorem podpisu w dotychczasowym banku.
8. Co się stanie z moimi dotychczasowymi kartami kredytowymi i debetowymi?
Jeżeli wydaliśmy dyspozycję zamknięcia starego rachunku, musimy zwrócić bankowi wszystkie karty (oraz – ewentualnie – niewykorzystane blankiety czekowe). Nową kartę, w zależności od oferty, otrzymamy od nowego banku.
9. Czy bank zapłaci mi premię za to, że wybrałem konto w tej konkretnej instytucji?
Odpowiedź brzmi: to zależy. Niektóre banki, tak jak Credit Agricole, prowadzą kampanię zachęcającą do przenoszenia rachunków – dlatego za otwarcie rachunku możesz otrzymać 250 złotych; wystarczy, że spełnisz pozostałe warunki obowiązującej oferty, w tym zawrzesz umowę o usługę bankowości elektronicznej, złożysz wniosek o wydanie karty płatniczej i zapewnisz stałe wpływy w wysokości co najmniej 1500 zł miesięcznie.
Artykuł powstał we współpracy z Credit Agricole Bank Polska SA.