W sklepach Carrefour wydarzył się cud. Polska firma wygrała rynkową konkurencję z największymi firmami na świecie. Porównując wartość kapitałów, albo nakładów reklamowych innych producentów – mogłyby nakryć czapką takiego malucha jak Anita. A jednak to mało znany producent z Działoszyna pod Łodzią sprzedaje najwięcej towaru.
Tego lata sieć hipermarketów i sklepów wrzuciła do lodówek aż 400 rodzajów lodów od kilku producentów. Niedawno handlowcy postanowili sprawdzić, co sprzedaje się najlepiej i tak powstał zdumiewający ranking.
– Produkty polskiej firmy Anita cieszą się największym zainteresowaniem klientów sieci Carrefour. Lody tej marki wyprzedziły w rankingu sprzedaży znanych, międzynarodowych producentów – donosi Carrefour, a oto szczegółowy ranking.
Ranking sprzedaży lodów we wszystkich sklepach Carrefour Polska
O firmie Anita właściwie niewiele wiadomo. Nie ma jej nawet w pierwszej piątce największych producentów lodów. W najnowszym wydaniu hipermarketowej gazetki "Lodowe Królestwo" to właśnie produkty zagranicznych firm na każdej stronie biją reklamą po oczach. Za taką promocję dostawcy marketów płacą spore pieniądze i zazwyczaj odnoszą sukces. Tym razem było jednak inaczej.
Lody marki Magnum w Carrefourze kosztują 3,69 zł, a bardzo podobny produkt polskiej firmy niemal trzykrotnie taniej 1,29 zł. Tak wielka różnica wynika ze składu – w lodach Anita jest więcej wody, a mniej śmietanki czy mleka. Na pewno nie jest to jednak całe wyjaśnienie. Trudno przecież uwierzyć, że za niższą cenę konsumenci gotowi są pałaszować niesmaczne produkty. Anita reklamuje się ostatnio hasłem "kupuj polskie" i część efektu sprzedażowego ekspertka iLody przypisuje rosnącemu w siłę patriotyzmowi zakupowemu.
Cichy zwycięzca
Teraz najlepsze, kiedy o komentarz do wyników rankingu poprosiliśmy Zbigniewa Śliwkę, dyrektora fabryki Anita w Działoszynie ten wcale nie wybuchł radością. – Tak napisali? Że jesteśmy pierwsi? To miło, ale że my jesteśmy jednym z największych producentów lodów w Polsce to ja wiem – żachnął się. – Zaskoczyć to może jedynie klientów, którzy być może nie kojarzą, kto stoi za markami sprzedawanymi w największych sieciach handlowych – mówi menedżer.
Okazuje się, że Anita to główny dostawca lodów do Biedronki, największy w Carrefourze czy Netto. Tyle że czasem występuje na półce jako Cafe Morani, innym razem Poetic, Carat czy lody Muuu. Ich własna marka Anita nie była tak mocno promowana jak powiedzmy Grycan czy Algida. Firma działa na rynku od ponad 20 lat, tylko że częściej występowała jako "anonimowy poddostawca" największych sieci handlowych w Polsce. Inna sprawa, że właściciel Anity – Grzegorz Mordalski raczej stroni od wywiadów prasowych. Ostatnio pokazał się w mediach, aby ogłosić, że zbudował największą mroźnię przemysłową w Polsce – mieszczącą 32 tysiące palet z produktami. News zainteresował tylko specjalistyczne media. Tymczasem Mordalski to największy producent mrożonych pierogów w Polsce – znajdziecie je niemal we wszystkich sklepach.
Okazuje się, że tylko dzięki skali sprzedaży produktów w sklepach Biedronka, rodzinna firma z Działoszyna zajmuje czołowe miejsce w sprzedaży lodów familijnych – czyli w pudełkach o pojemności od 0,5 do 1 litra. Jako pierwsza na naszym rynku opracowała lody bezglutenowe, produkty bez laktazy a także lody niskotłuszczowe. Oczywiście w sklepowych półkach, gubią się za tymi najbardziej promowanymi markami.
Na pewno część sukcesu polska firma zawdzięcza niskim cenom. Chociaż klienci zaczynają dokładnie czytać etykiety, zwracając uwagę na skład, choć rośnie rynek świetnej jakości lodów rzemieślniczych, to kiedy przychodzi do zakupów, klienci przeglądają lodówki przede wszystkim w poszukiwaniu tanich produktów
Zbigniew Śliwka, dyrektor Anita
Jeśli porównuję dane GUS o wartości rynku lodów i nasze wyniki sprzedaży, to wiem, że jesteśmy 3-4 firmą pod względem sprzedaży. Nie chcemy się jednak aż tak tym chwalić. Nigdy nie mieliśmy problemów ze sprzedażą naszych produktów. Robimy nasz biznes w spokoju i bez fajerwerków.