
Pralka, którą po dziesięciu praniach możecie zwrócić do sklepu, o ile efekty tych prań będą niezadowalające. Szampon, który pięknie zamieni włosy na blond - jeśli kolor się nie spodoba producent zwraca pieniądze. Jogurt poprawiający komfort trawienia - pij dwa razy dziennie przez dwa tygodnie. Komfort się nie poprawi? Producent zwraca pieniądze za zakupy.
W kampanii marketingowej bank szafował wieloma obietnicami:
Oprocentowanie tylko 5% dla każdego
Gwarancja, że przez cały okres spłaty rata będzie niższa niż w innych bankach.
Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać.
– 99 procent klientów w ogóle nie sprawdza, czy to co widzą w reklamie ma przełożenie na rzeczywistość. A ten 1 procent, który sprawdzi, musi się potem nieźle napocić, aby wyrwać cokolwiek od banku, firmy ubezpieczeniowej czy producenta. Ci zazwyczaj stawiają bariery typu: udowodnij i przynieś podpisaną umowę kredytową z konkurencyjnym bankiem, dostarcz paragony z zakupów, napisz wypracowanie co ci się dokładnie nie podobało – mówi Paweł Majtkowski, niezależny ekspert od finansów osobistych.
- Kupiłem ultrasoniczną szczoteczkę do zębów, a kiedy chciałem ją zwrócić dowiedziałem się, że produkt trzeba dostarczyć w nienaruszonym opakowaniu, z kompletem nawet zużytych wymiennych szczotek. Fuj. I jeszcze przygotować wypracowanie, co mi się nie podoba. Dokładniej to od tych wibracji drętwiał mi język, ale sprzedawca upierał się, że to za mało i aby wywalczyć zwrot, musiałem zmyślać opisy – opowiada Tomek, amator innowacji w czyszczeniu zębów i goleniu. Firmy twierdzą, że dzięki takim opisom od klientów przygotowują potem lepsze produkty.
Napisz do autora: tomasz.molga@natemat.pl
