
Nie mówił do klientów, lecz do inwestorów oraz ekspertów biznesowych, więc pozwolił sobie na szczerość. – Nasz projekt pozwala generować ok. 2,9 tys. zł gotówki z każdego sprzedanego m2 lokalu – oświadczył Maciej Wandzel, prezes Soho Development, wskazując na nowe budynki na warszawskiej Pradze.
Nadal utrzymywała się wysoka szacowana rentowność mieszkaniowych projektów inwestycyjnych. Było to związane z korzystną dla deweloperów relacją cen mieszkań do niskich od kilku lat kosztów materiałów i robót budowlanych. Dane finansowe firm deweloperskich wskazują z reguły na niską rentowność ich działalności, czego jednak nie potwierdza analiza prowadzona na przeciętnym projekcie inwestycyjnym
Uzyskany zysk brutto na sprzedaży – w wysokości ok. 2600 zł, nie jest jednak zyskiem netto. Pomniejszają go koszty sprzedaży (prowizje sprzedawców) i marketingu (reklamy) w wysokości średnio 4% przychodów, koszty zarządzania inwestycją – ok. 5% przychodów, oraz wreszcie koszty finansowania inwestycji – ok. 5% przychodów. Marża przed opodatkowaniem wynosi w tej sytuacji ok. 18%, a po odjęciu podatku dochodowego – nieco ponad 1100 zł na metr kwadratowy.
Napisz do autora: tomasz.molga@natemat.pl
