Jeden z najpopularniejszych modeli na polskich drogach. Nie zgadniesz, kiedy zaczęto go produkować
Piotr Frankowski
22 grudnia 2016, 05:26·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 22 grudnia 2016, 05:26
Już wielokrotnie pisałem o tym, że czeska Skoda nie boi się i nie wstydzi własnej historii. Dlatego też w 1996 roku, gdy wprowadzano do sprzedaży nowy model tej marki, użyto nazwy "Octavia" - dobrze wspominany, legendarny model z czasów realnego socjalizmu dzięki temu odżył w publicznej świadomości.
Reklama.
Pasujący stylistycznie do epoki, nawiązujący nieco do stylu Borgwarda nowy model pojawił się przed publicznością w 1959 roku. Wersję sedan produkowano przez pięć lat, i zastąpiono ją równie sławną Skodą 1000MB. Praktyczne kombi produkowano zaś aż do 1971 roku, bo model 1000MB, pierwsza powojenna seryjna Skoda z silnikiem z tyłu, nie miała wersji kombi. Na Octavię liczono w poststalinowskiej Czechosłowacji, zakładając, że stanowić będzie sukces eksportowy. Niestety zgniły, kapitalistyczny świat Zachodu zdążył już uciec do przodu, i socjalistyczny samochodzik z silnikiem o pojemności 1,1 litra lub 1,2 litra (głównie w kombi) zapewniał bardzo, hm, zrelaksowane osiągi, maksymalna prędkość sięgała 110-115 km/h - więc do walki z mocnymi Mercedesami pierwsza generacja Octavii się raczej nie nadawała.
Po Octavii, którą tak nazwano, gdyż była ósmym modelem upaństwowionej Skody po wojnie, nastąpiły czasy modeli z silnikiem z tyłu, które z nowoczesnością pojmowaną w sposób globalny niewiele miały wspólnego, choć w krajach sowieckiego RWPG Skody lubiano i szanowano. W Polsce wielu uważało je za lepsze od lokalnych produktów. Nazwa "Octavia" wróciła na rynek w 1996 roku, wraz z pojawieniem się nowego modelu, na nowej platformie z przednim napędem, produkowanego w świeżej fabryce w Mlada Boleslav. Auto otrzymało także wersje z napędem 4x4, realizowanym przy pomocy sprzęgła Haldex.
Nowy model Octavii zaprezentowano się w 2004 roku i tym razem była to rodzina aut, zbudowanych na platformie PQ35 koncernu VW, dzielonej z modelami Audi, VW i Seata. Większy rozstaw osi pozwolił na uzyskanie bardziej konkurencyjnej przestrzeni dla pasażerów, zajmujących miejsca z tyłu. W tym modelu również oferowano wersje z napędem 4x4, w tym wariant Scout, w których także zwiększono prześwit. Najnowsza generacja Octavii, popularnej nie tylko na rynkach europejskich, produkowana jest od 2013 roku.
Na rok 2017 Skoda przygotowała szeroko zakrojoną modernizację modelu, który otrzymał "twarz" znaną z SUV-a Kodiaq, wiele nowych systemów wspomagających kierowcę, opcję internetowego hotspotu i większe ekrany nawigacji tudzież zarządzania systemami rozrywki pokładowej. Pod blachami nadwozia nadal kryje się modularna platforma MQB, stosowana w autach koncernu z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu. Patrząc na ponad 5 milionów dotąd produkowanych samochodów Skoda Octavia, należy sądzić, że i nowy model czeskiej firmy zdobędzie popularność. Pierwsza, jeszcze socjalistyczna Octavia budowała renomę Skody jako producenta samochodów uczciwych, niezawodnych i praktycznych - w tej sprawie akurat nic się nie zmieniło aż do dziś.