Była zwykłą rybacką wioską. Jedna decyzja zmieniła charakter Gdyni na zawsze

Przed budową portu Gdynia była osadą ze 135 rybakami i 6 kutrami. W kilkanaście lat liczba jej mieszkańców wzrosła o kilkadziesiąt tysięcy
Przed budową portu Gdynia była osadą ze 135 rybakami i 6 kutrami. W kilkanaście lat liczba jej mieszkańców wzrosła o kilkadziesiąt tysięcy Fot. goodfreephotos.com / Joymaster
“Tymczasowy port wojenny i przystań dla rybaków” - pod taką nazwą figuruje w dokumentach zatwierdzających jego budowę dzisiejszy port w Gdyni.


W roku 1921, kiedy ruszyły prace, w Gdyni oraz przyległych do niej Obłużu, Oksywiu, Oksywskich Piaskach i Kolibkach mieszkało 135 rybaków. Dysponowali oni 6 kutrami motorowymi, 10 żaglowcami oraz 103 łodziami wiosłowymi. Sama Gdynia miała w tamtym okresie 1,3 tys. mieszkańców.

Biorąc pod uwagę, że na odzyskanym po I Wojnie odcinku wybrzeża jedynym dużym portem było Wolne Miasto Gdańsk (znajdujące się pod protektoratem Ligi Narodów), ówczesne władze podjęły decyzję o konieczności budowy budowy portu morskiego. Prace na gdyńskim wybrzeżu ruszyły pod koniec 1920 roku.

Pierwszy pełnomorski statek wpłynął do tymczasowego portu w Gdyni już trzy lata później - w 1923 cumy rzucił tam, pływający pod francuską banderą, SS Kentucky. Kolejne etapy budowy portu obejmowały strefy towarową, rybacką oraz pasażerską. Połączenie transatlantyckie uruchomiono w roku 1930: z Gdyni można było regularnie podróżować do Nowego Jorku. To właśnie z tamtejszego Dworca Morskiego popłynął do Argentyny Witold Gombrowicz.


O skali rewolucji, jaką w historii Gdyni była budowa portu, świadczy choćby gigantyczny wzrost liczby ludności: w 1939 roku liczba ta sięgała 127 tysięcy. Bezpośrednio przed wybuchem II Wojny Światowej Port Gdynia miał głębokość 12 metrów, powierzchnię 897 ha. Dysponuje ponadto 240-kilometrową portową siecią kolejową, 57 magazynami oraz 93 urządzeniami portowymi.

Po wojnie Gdynia długo wracała do dawnej świetności. Przedwojenny poziom przeładunku udało się osiągnąć dopiero w 1965 roku.

Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Królowa wróciła. Trzeci sezon "The Crown" udowadnia, że to wciąż serialowa śmietanka Netflixa
0 0Coraz więcej pracujących kobiet – "to wspaniałe, ale w pewnych obszarach mamy wiele do zrobienia"
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Nie chcemy nudy, chcemy DRAMY. Ten odcinek "Rolnik szuka żony" zaspokoił odwieczną ludzką potrzebę
RECENZJA 0 0Bez coming outu Elsy, ale wciąż "ma tę moc". O "Krainie lodu 2" znów będzie głośno
POLECAMY 0 0Nigdy się nie poddawaj – tego uczy kino. 10 tytułów, które powinien zobaczyć każdy mężczyzna
Volvo 0 0W mieście Volvo ci więcej. Kompaktowy XC40 to SUV gotowy na (prawie) wszystko
0 0Modest Amaro otwiera kolejną restaurację. “To będzie coś unikalnego”
INNPoland 0 0Lodowe księżyce i wiatr słoneczny. Człowiek w kosmosie to nic przy tych misjach
O TYM SIĘ MÓWI 0 0"Twardy zawodnik" rezygnuje z prawyborów w PO. Kidawa-Błońska nie ma już rywali
0 0Kaczyński mówił o rodzinie, ale znów podzielił Polaków. "Marginalne zjawiska mają być normą"
DADHERO.PL 0 0"Dziwne spojrzenia, złośliwe komentarze..." Tak wygląda życie ojców samotnie wychowujących dzieci
0 0Przez dwa miesiące byłam streamerką gier. Oto, czego się nauczyłam