W 2017 roku lotnisko im. Fryderyka Chopina odprawiło 15,5 mln podróżnych. W porównaniu z rokiem poprzednim Okęcie odnotowało prawie 15-procentowy wzrost i, zdaniem ekspertów, nieuchronnie zbliża się do kresu przepustowości, obliczonego na 20 mln pasażerów rocznie. 84 lata temu, bo tyle liczy sobie warszawski port lotniczy, liczba ta była niemal 2 tysiące razy niższa.
10 750 - dokładnie tylu pasażerów przewinęło się przez oddany do użytku w 1934 “dworzec lotniczy” na Okęciu. Budynek zaprojektował Edward Seidenbeutel, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, który odpowiada między innymi, za stworzenie wnętrz hotelu Adria.
Okęcie rozwijało się prężnie od samego początku. Już w 1938 liczba odpraw wzrosła niemal 15-krotnie, co jest sporym wynikiem, biorąc pod uwagę, że lądujące tam samoloty z reguły mieściły na pokładzie od 10 do 15 pasażerów.
Decyzja o budowie Okęcia, które docelowo miało służyć celom militarnym, zapadła już w 1926. Samoloty pasażerskie przyjmowało wtedy niewielkie lotnisko Mokotów, ale jego moce przerobowe powoli się kończyły. W związku z podpisanym w 1928 przez prezydenta Ignacego Mościckigo rozporządzeniem o prawie lotniczym, Warszawę włączono do planu budowy czterech nowych portów lotniczych (poza Okęciem, miały wtedy powstać Ławica w Poznaniu, Skniłów we Lwowie i Czyżyny w Krakowie).
Samoloty pasażerskie miały jednak lądować na Okęciu tylko przez jakiś czas. Docelowo, loty cywilne miały odbywać się z Lotniska Gocław. Jego budowa pozostała ostatecznie jednak tylko w sferze planów - przed rozpoczęciem II Wojny Światowej prace przygotowawcze zdążyły objąć jedynie wyrównanie terenu.
Okęcie pozostawało w rękach Niemców przez cały czas trwania Wojny. W trakcie Powstania Warszawskiego było celem ataku polskich sił, jednak operacja ta zakończyła się fiaskiem.
Po wojnie, przez ponad 20 lat odpraw dokonywano w budynku tymczasowym. Nowy, Międzynarodowy Dworzec Lotniczy zaprojektowany przez Krystynę i Jana Dobrowolskich, otwarto dopiero 27 kwietnia 1969 roku. Tego samego dnia zaczął kursować autobus linii 175, która do dzisiaj dowozi pasażerów na Okęcie.
Dworzec funkcjonował do roku 1992, w którym oddano do użytku nowy, zwany już “Terminalem”, budynek odprawy podróżnych. Terminal 1 planowano zastąpić nowym, większym obiektem, jednak jego budowa toczyła się ze zmiennym szczęściem. Ostatecznie stary i nowy budynek połączono w obecny Terminal A.
Prawidłowa nazwa największego polskiego portu lotniczego to "Lotnisko Chopina", jednak nazwa "Okecie", bez polskich znaków, nadal funkcjonuje jako identyfikator lotniska w systemach radiowej i elektronicznej łączności.
Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju.