
Kilka lat temu, w czasie wielkiego wysypu młodych marek streetwearowych w Polsce, złośliwcy mówili, że „teraz każdy może być projektantem mody”. Jednak projektowanie to coś więcej niż bluzy i t-shirty ze śmiesznymi napisami. Dzięki szkołom takim jak MSKiPU czy Katedra Mody na ASP na polskim rynku pojawiają się profesjonaliści, których kolekcje mogą konkurować (i wygrywać!) z projektami z największych domów mody. Na jakie nazwiska warto zwrócić uwagę w najbliższych sezonach?
REKLAMA
1. PAJONK
Michał Pająk już od kilku sezonów jest wymieniany jako jeden z najciekawszych projektantów młodego pokolenia. W jego ubraniach można było zobaczyć m.in. Maffashion i Zuzannę Bijoch. PAJONK to proste, a jednocześnie oryginalne projekty, które zachwycają formą i jakością wykonania. Czym Michał zaskoczy w najnowszej kolekcji? – Nie wiem czy zaskoczę, sam siebie zaskakuje co sezon, ale wciąż staram się promować i robić coś, co jest bliskie memu sercu - ciekawą komercję, coś na pograniczu sprzedaży i awangardy – mówi w rozmowie z naTemat Michał Pająk i dodaje: – Umówmy się - moda ma się sprzedawać, chce się utrzymywać z mojej pracy a nie tylko figurować w sesjach zdjęciowych, bo na tym nie zarobię na życie. Moda to bardzo ciężki biznes.
2. KAS KRYST
Ta dziewczyna na polskim rynku działa już od kilku lat i od zawsze wyróżniała się się własnym stylem i konsekwencją. KAS każdą kolekcję traktuje jako kolejny krok w samorozwoju i doskonaleniu swojego warsztatu, co widać również w najnowszych projektach, w których artystka udowadnia, że nie boi się wyzwań i chce nieustająco zaskakiwać. Na uwagę zasługują również sesje zdjęciowe promujące kolekcje KasKryst, które mogłyby pojawiać się w największych magazynach modowych.
3. NATALIA SIEBUŁA
Natalia Siebuła tworzy ubrania, które pasują każdej kobiecie. Proste fasony, piękne materiały i delikatne kolory - projekty młodej artystki są uniwersalne i sprawdzą się zarówno w stylizacjach eleganckich, jak i codziennych. Siebuła od kilku sezonów decyduje się na fotografowanie swoich kolekcji w ciekawych, często zapomnianych lokalizacjach. Tłem dla najnowszych projektów stała się perełka PRLowskiej architektury - dworzec autobusowy w Kielcach. Projektantka, współpracująca z fotografem Piotrem Czyżem, przekracza granice, pokazując, że łączenie mody z innymi dziedzinami sztuki może dawać spektakularne efekty.
4. MARTA GARBIŃSKA-WŁODARCZYK I BARTOSZ LADRA (ELEMENTY)
Marta Garbińska-Włodarczyk i Bartosz Ladra to twórcy polskiej marki Elementy, która nie podąża ślepo za najnowszymi trendami a proponuje modowe klasyki, które będą uniwersalne i sprawdzą się przez wiele sezonów. Minimalistyczne formy i świetnej jakości to znaki rozpoznawcze marki. Elementy wyróżnia również transparentny model sprzedaży, dzięki czemu klient może dowiedzieć się za co dokładnie płaci.
5. PAULINA PYSZKIEWICZ (LEBRAND)
Paulina Pyszkiewicz i jej marka LeBrand w szybkim tempie zdobyłą serca Polek. Ubrania, które proponuje projektantka wykonywane są w warszawskiej pracowni marki. Proste fasony wpisują się w nowe trendy, a jednocześnie nie są przerysowane, dzięki czemu sprawdzą się na co dzień. Nowa kolekcja to hołd dla lat 90, do których projektanci i styliści wracają coraz częściej.
Wygląda na to, że polska moda ma się całkiem nieźle. Czy w każdym przypadku?
– Według mnie polska moda ma się coraz lepiej - bardzo kibicuje kilku polskim markom, które odnoszą sukcesy poza granicami Polski i bardzo mnie te sukcesy cieszą – tłumaczy Michał Pająk. – Nadal widzę jednak dużo kolekcji lub sesji zdjęciowych, które wyglądają dość amatorsko i nie chodzi tu wcale o zdjęcia, ale o ubrania, które nie nadają się do noszenia a przecież moda to biznes i musi być praktyczna.
