Romans technologii z marketingiem - martech

Szymon Bukowicz, autor artykułu.
Szymon Bukowicz, autor artykułu. Fot. Materiały prasowe
Obecność technologii w marketingu nie jest pojęciem zaczerpniętym z literatury science fiction, a naturalną drogą rozwoju reklamy w internecie. Technologia potrafi dostarczyć dane, dzięki którym reklama jest bardziej skuteczna, tańsza i co najważniejsze – spersonalizowana. Stąd już prosta droga zdystansowania konkurencji.

Internet jest obszarem, w którym każda działalność w sposób naturalny podlega skrupulatnej analizie. Początkowo w marketingu tradycyjnym mierniki dotyczyły jedynie skuteczności, zwiększenia lub zmniejszenia sprzedaży. Z czasem przestał nam wystarczać sam rezultat końcowy i marketing zapragnął danych na temat zachowania klientów w wirtualnej rzeczywistości, aby lepiej zrozumieć zachodzące procesy sprzedaży. W ten sposób technologia wkradła się do marketingu i z marszu podbiła jego serce. Marketerzy mogą obecnie w dużo bardziej precyzyjny sposób określać potrzeby swoich klientów i komunikować się z nimi za pomocą całej palety mediów.
Martech, czyli przyszłość
Marketerzy specjalizujący się w digitalu muszą być bardzo świadomi nowych rozwiązań. To grupa, która zgodnie przyznaje się do tego, że w ich działaniach nie pozostawia się miejsca na przypadek bądź niewiadomą. Stąd też obecność algorytmów, które obsługują coraz większe bazy danych i sprawdzają się lepiej niż poczciwy Excel. To właśnie chęć potrzeby mierzenia i precyzyjnego dotarcia do Klienta bez utraty skali przedsięwzięcia, stała się motorem rozwoju martechu. Kluczem jest technologia, która potrafi zastąpić człowieka swoją dokładnością 
i szybkością działania. To ona m.in. dostarcza najskuteczniejsze reklamy w internecie – te, wobec których nikt nie pozostaje obojętny.
Martech, w którym nawet technologia jest obecna w nazwie (marketing i technology) nie jest zagrożeniem dla obecności człowieka w marketingu. Nie zastąpi marketerów, tak jak i nie zrobi tego sztuczna inteligencja. Człowiek jest wciąż zarządzającym i podejmującym strategiczne decyzje, a technologia jest wyłącznie instrumentem w jego rękach. Jednocześnie nie zapominajmy o warstwie kreatywnej marketingu, która jest daleka od rzucenia się w objęcia automatyzacji.

Reklama skrojona na Twoją miarę i gust
Każdy marketer marzy o wejściu w posiadanie wiedzy na temat zachowania grupy docelowej, której oferuje usługi lub produkty. Interesuje go analiza historii zakupów, stopień zainteresowania proponowanymi treściami i reklamami. Potrzebuje też informacji o tym, co może stać się potrzebą zakupową, którą w przyszłości mógłby zaspokoić. Zebranie wszystkich, szczegółowych wiadomości, umieszczenie ich w jednej bazie, pozwalającej na przeprowadzenie dokładnej analizy, na podstawie której można formułować wnioski, planować działania i poszerzać grupy docelowe – to warsztat pracy marektera z obszaru e-commerce.

Bez technologii nie ma hipertargetowania i związanej z tym skuteczności przekazów reklamowych. Ten ostatni aspekt jest niezwykle ważny, ponieważ wiąże się z odpowiedzialnością marketerów. Użytkownicy internetu wciąż szukają starannie wyselekcjonowanych treści – nie odwiedzamy, poza pierwszą, kolejnych stron wyszukiwarek, przestajemy dawać lajki fanpage’om, skutecznie blokujemy reklamy adblockami. Dlaczego reklamy wciąż są denerwujące i nie pomagają nam podejmować decyzji? Ich twórcy i wydawcy wciąż mijają się oczekiwaniami grup docelowych, czyli wiedzą o nich za mało.
Marketerom jest do twarzy z technologią
Nie sposób tego ignorować: technologia i jej narzędzia wpływają na skuteczność pracy współczesnych marketerów i wywołują uśmiech zadowolenia. Zadajemy coraz więcej pytań, drążymy i poszukujemy odpowiedzi, czerpiemy dane z wielu źródeł. Co jeśli wprowadzimy w naszej bazie scoring oceniający potencjał sprzedażowy zdobytych leadów? Co jeśli na podstawie historii klienta, będziemy w stanie przewidzieć jego następny zakup? Formowanie pytań zależy od wyobraźni autora, ale technologia dostarczy narzędzia, które na nie odpowiedzą. Wszystko po to, aby marketerzy podejmowali coraz skuteczniejsze decyzje.
O trendach w Search Marketingu, podnoszeniu efektywności kampanii marketingowych poprzez wykorzystanie danych z własnych systemów sprzedażowych i CRM, a także zmianach mechanizmów wyszukiwania informacji opowiedzą eksperci branży już 23 kwietnia br. w Warszawie podczas konferencji „IAB HowTo win in search marketing in 2018”.


Szczegółowy program oraz informacje o zapisach znajdują się na tej stronie.


--------------------------------------------------------------------------------------
Szymon Bukowicz, Account Manager, Hitspot; ekspert IAB Polska

Account Manager w Hitspot Media, marce Bluerank, która zajmuje się zaawansowaną technologią, wykorzystywaną w działaniach personalizacyjnych online. Absolwent zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim, który z branżą internetową związany od 2014 roku. Doświadczenie zdobywał jako specjalista ds. marketingu, jak i PR. W Hitspot Media odpowiada za koordynację działań personalizacyjnych m.in. Jean Louis David i Mitsubishi Motors Polska. Kampania dla tej ostatniej marki została nagrodzona srebrną statuetką MIXX Awards Europe 2017 i wyróżniona w konkursie Golden Arrow 2017. Fan e-sportu oraz nocnego oglądania rozgrywek NBA.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...