Dworzec kolejowy Warszawa Centralna (1975). Budowę, którą rozpoczęto w 1972 roku ukończono 3 lata później w ekspresowym tempie, aby na uroczystości otwarcia mógł pojawić się Leonid Breżniew
Dworzec kolejowy Warszawa Centralna (1975). Budowę, którą rozpoczęto w 1972 roku ukończono 3 lata później w ekspresowym tempie, aby na uroczystości otwarcia mógł pojawić się Leonid Breżniew Fot. KAW Publishing / Wikimedia Commons
Reklama.
logo
logo
Oddany do użytku w 1975 roku dworzec powstał według siódmej już koncepcji projektu. Jej autorem był Arseniusz Romanowicz, twórca wielu innych projektów architektonicznych przystanków kolejowych i budynków użyteczności publicznej, odznaczony Orderem Sztandaru Pracy i Złotą Odznaką ''Za Zasługi dla Warszawy''.
Budowa stacji Warszawa Centralna pochłonęła 2 miliardy ówczesnych złotych. Znaczna część funduszy pochodziła z kredytu zaciągniętego przez Edwarda Gierka. W pracach uczestniczyło 2 tysiące robotników, których później wspomagali żołnierze Ludowego Wojska Polskiego. Wszyscy oni uwijali się jak w ukropie, aby zdążyć z budowlanym przedsięwzięciem tuż przed planowaną wizytą przywódcy ZSRR, Leonida Breżniewa.
W otwarciu Dworca Centralnego uczestniczyli przedstawiciele władz partyjnych i rządowych, na czele z Edwardem Gierkiem, Piotrem Jaroszewiczem i Henrykiem Jabłońskim. Gościem honorowym był ówczesny sekretarz generalny Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego, który do Polski przyjechał w związku z VII zjazdem PZPR. Choć ekspresowe tempo odbiło się na jakości budowy, jak na tamte czasy dworzec miał swoje niezaprzeczalne walory funkcjonalne i estetyczne.

Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju