Pierwszy polski telekom powoli tracił pozycję monopolisty. TP S.A. prywatyzowano w trzech turach

Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej  wzbudzała wiele emocji - firma przez lata była synonimem usług telefonicznych
Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej wzbudzała wiele emocji - firma przez lata była synonimem usług telefonicznych Fot. Agencja Gazeta / Piotr Augustyniak
Do ciągów cyfr, które przeciętny Polak lub Polka w średnim wieku wyrecytuje bezbłędnie nawet wyrwany ze snu w środku nocy, zdecydowanie zalicza się numer domowego telefonu stacjonarnego - nawet jeśli ostatni raz był w użyciu mniej więcej w okolicach daty prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej, czyli w roku 2000.

Spółka, która przez niemal dekadę była jedynym dostawcą usługi telekomunikacyjnych w kraju, powstała po przekształceniach części dawnego przedsiębiorstwa państwowego “Poczta Polska Telegraf i Telefon”. Od grudnia 1991 roku funkcjonowała jako spółka akcyjna Skarbu Państwa. Niecały miesiąc później, w styczniu 1992 roku zaczęła oficjalnie funkcjonować pod nazwą Telekomunikacja Polska S.A.

O tym, jak potężnym przedsiębiorstwem był polski telekom pod koniec lat 90. świadczy najlepiej liczba jego klientów: w 2000 roku osiągnęła 10 mln.

Prywatyzacja firmy przebiegała w dwóch etapach. W 1998 roku Telekomunikacja zmienia strukturę własności i debiutuje na giełdzie. Na sprzedaż wystawiono pakiet 210 mln akcji, czyli 15 proc. kapitału spółki.

Drugi etap, w którym Państwo postanowiło pozbyć się znacznego pakietu udziałów, przypada na rok 2000. Na sprzedaż wystawiono 35 proc. akcji. Nabywcą zostało konsorcjum France Télécom i Kulczyk Holding, które rok później powiększyło swoje udziały o dodatkowe 12,5 proc.

Konsorcjum zarządzało wspólnie pakietem akcji przez pięć lat. W 2005 Kulczyk Holding pozbył się swojej części, którą odkupiło France Telecom. Z kolei Skarb Państwa ostatecznie przestał być udziałowcem Telekomunikacji w roku 2010, kiedy na giełdę trafiło pozostałe 4,5 proc. posiadanych przez niego akcji.


Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej zakończyła się oficjalnie 5 sierpnia 2010 roku.

Partnerem akcji #100momentów na 100-lecie niepodległości jest Kulczyk Investments. Wspólnie pokazujemy 100 gospodarczo-biznesowych wydarzeń z ostatnich 100 lat, które były istotne dla naszego kraju.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...