
Każdemu się może to zdarzyć. Mały błąd przy wpisywaniu numeru konta lub sumy przelewu może kosztować nas sporo nerwów i czasu. Polskie prawo wyraźnie mówi, że odbiorców przelewu rozpoznaje jedynie po numerze konta bankowego, zatem nie ma znaczenia, co wpiszemy w danych. Co w takim razie zrobić, aby cofnąć zły przelew?
Choć nie ma jasno zdefiniowanych procedur, które umożliwiłyby bankowi rozwiązanie problemu ze złym przelewem bankowym, to instytucja może dotrzeć do danych omyłkowego odbiorcy przelewu, nawet jeśli jego konto znajduje się w innym banku. Dzięki temu na naszą prośbę może zwrócić się do tej osoby lub instytucji o odesłanie pieniędzy, bowiem błędny przelew kwalifikuje się jako bezpodstawne wzbogacenie, które wchodzi w skład Kodeksu cywilnego w art. 405-414:
Bezpodstawne wzbogacenie polega na osiągnięciu korzyści majątkowej bez podstawy prawnej kosztem innej osoby. Jest ono podstawą roszczenia majątkowego – bezpodstawnie wzbogacony jest obowiązany do wydania korzyści w naturze, a gdyby nie było to możliwe (np. gdy przedmiot wzbogacenia został zbyty, utracony lub uszkodzony) – do zwrotu jej wartości osobie, kosztem której korzyść została odniesiona
Z ratunkiem niedługo może przyjść prezydent Andrzej Duda, który przygotował nowe prawo mające znacząco ułatwić odzyskanie pieniędzy po złym przelewie. Wedle tego bank, po otrzymaniu informacji o pomyłce, rozpocznie proces, który m.in. poinformuje odbiorcę pieniędzy o błędzie płatnika i możliwości dokonania ich zwrotu na specjalny rachunek, z którego kwota zostanie przelana z powrotem na konto płatnika.
