
"W szkole mojego syna piątek jest dniem spódniczki. Wszyscy włącznie z chłopcami mają tego dnia nałożyć spódniczki. Myślałam, że to naiwna zabawa, forma żartu aż do momentu, gdy zobaczyłam ten wpis i dowiedziałam się o 'Tęczowym Piątku'" – napisała w mediach społecznościowych oburzona mama pierwszoklasisty. Zaznaczyła, że nie była świadoma, "w czym bierze udział jej dziecko".
Ale nikt przy całej fali hejtu nie pochylił się nad tym, czego w najbliższy piątek mogą dowiedzieć się uczniowie. Organizator akcji, czyli Kampania Przeciw Homofobii, do ponad 200 szkół (te same zgłaszały się do akcji, mogli to też robić uczniowie lub ich rodzice) w Polsce wysłała materiały edukacyjne, które mają być pomocne w wymyśleniu scenariusza lekcji. To już od nauczycieli konkretnych placówek zależy, jak poprowadzą zajęcia.
"Młodzież LGBTQ może na mnie liczyć"
Pomoce, jakie KPH udostępniła nauczycielom, z łatwością można znaleźć na stronie organizacji. Oprócz wspominanych już plakatów i tęczowych gadżetów, do ponad 200 placówek trafił przewodnik opracowany przez Kampanię Przeciw Homofobii pt. "Młodzież LGBTQ w mojej szkole może na mnie liczyć!"
KPH przekonuje nauczycieli, by wspierali młodzież LGBTQ rozmową, gestami solidarności czy wyrozumiałości i empatii. Ale i zaproponowano, by uzupełniali program zajęć o informacje dotyczące orientacji seksualnej i tożsamości płciowej.
"Wątek homoseksualności bywa umniejszany, o osobach homoseksualnych mówi się np. że miały 'biseksualne tendencje'. Tymczasem jest to bardzo dobra okazja, aby pokazać, że pośród znaczących figur historycznych były także osoby homoseksualne i biseksualne. Za przykład może służyć biografia Marii Konopnickiej". Cytat za "My rodzice". Czytaj więcej
Tematyka LGBT na historii i WOS
W tym samym opracowaniu zaproponowano, by podczas zajęć z historii i wiedzy o społeczeństwie wprowadzić tematykę LGBT. "Lekcje dotyczące drugiej wojny światowej oraz zbrodni nazistowskich powinny zawierać informacje, że oprócz Żydów, Romów i innych grup opresji i prześladowaniom poddane były także osoby homoseksualne" – radzi KPH.
W książce "My rodzice" (przełożonej z języka angielskiego), którą polecono nauczycielom, znaleźć można także odpowiedź na pytanie "czy osobie LGBT uda się pogodzić ze swoją religijnością".
Katechizm Kościoła Katolickiego 2358
"Znaczna liczba mężczyzn i kobiet przejawia głęboko osadzone skłonności homoseksualne. Osoby takie nie wybierają swej kondycji homoseksualnej; dla większości z nich stanowi ona trudne doświadczenie. Powinno się traktować je z szacunkiem, współczuciem i delikatnością. Powinno się unikać wobec nich jakichkolwiek oznak niesłusznej dyskryminacji".