Chanel to synonim mody i symbol jej największych przełomów oraz rewolucji. Udowodnił to m.in. dziennikarz i znawca mody Jérôme Gautier, autor świetnej „CHANEL: THE VOCABULARY OF STYLE”.
Książka nie jest świeżynką wydawniczą, po raz pierwszy ukazała się w październiku 2011 roku, wciąż jednak uchodzi za interesująca wydawniczą nowość. Rozpoczyna się od rozdziału „The Body Liberated”. Gautier opisał w nim krok milowy w modzie, którego dokonała Chanel, związany oczywiście z emancypacją kobiet. Autor doskonale odzwierciedla w nim powiązanie mody Coco Chanel z kulturą, polityką, ekonomią i ówczesną sytuacją społeczną.
Pewne rozluźnienie w modzie – uproszczenie sukini, zrzucenie lub zredukowanie gorsetu, rozpoczęło się na niewielką skalę, już w pierwszych latach XX wieku. Jednak to dopiero Coco Chanel, w latach 20., wylansowała modę w pełni użytkową. Kreatorka odrzuciła prymat dekoracyjności na rzecz funkcjonalności. Wylansowała m.in. wizerunek chłopczycy, nowoczesny dżersej i wygodny kostium (marynarka ze spódnicą), który do dziś jest najbardziej uniwersalnym modowym zestawem dla pracującej kobiety. To Coco Chanel stworzyła nowoczesny wizerunek kobiety aktywnej.
Nieco dalej, autor poszukuje źródeł barokizacji kolekcji Chanel, do której doszło w latach 30. Jérôme Gautier opisuje m.in. podróż Coco Chanel do Wenecji, w której bawiła w otoczeniu ówczesnej bohemy. Wenecja i pobliskie Lido były wtedy bardzo modne. Razem z Chanel bawili tam m.in. Misia i José-Maria Sert oraz Siergiej Diagilew. Wspomina również o romansie kreatorki z wielkim księciem Rosji Dymitrem Pawłowiczem Romanowem, bratem cara Aleksandra III.
Wenecki barok, bizantyjski splendor tamtejszych zabytków i związki z arystokracją rosyjską bezpośrednio wypłynęły na modę Chanel. W latach 30., kolekcje zdominowały cieknące złotem i wysadzane kamieniami stroje oraz wybujała biżuteria, nawiązująca do mozaik i ornamentów z Bazyliki Św. Marka w Wenecji.
Jednak w „CHANEL: THE VOCABULARY OF STYLE”, najważniejsza nie jest wcale opowieść pisana. Autor wybrał i opublikował prace największych fotografów mody na świecie, którzy uwiecznili stroje domu mody, m.in.: Annie Leibovitz, Nicka Knighta, Petera Lindbergha i Craiga McDeana. Zdjęcia pochodzą z okresów, w których projektowała Coco, a także Karl Lagerfeld – współczesny projektant marki. Książka prezentuje również kontekst kulturowy i nakreśla rys historyczny momentów, w których ubrania powstały. To jedna z najbardziej fascynujących publikacji modowych ubiegłego roku!