
W szczególności jeden z plakatów uraził wiele osób. Jego autorami są Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk - absolwenci gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Do walki z kampanią "Jedz ostrożnie" ruszyła m. in. fundacja OD-WAGA, która tak zinterpretowała pracę "Żryj-Żyj".
Komunikat, który – jak nam się wydaje – miał zwracać uwagę społeczeństwa, abyśmy dokonywali korzystnych dla "życia" wyborów żywieniowych, po umieszczeniu go wraz z innymi plakatami kampanii odwołującymi się bezpośrednio do chorych na otyłość, diametralnie zmienił swoje znaczenie.
Użycie kombinacji słów: "żryj-żyj" zostało zrozumiane jako brutalne porównywanie osób chorych na otyłość i osób z zaburzeniami odżywiania do zwierząt hodowlanych i ich sposobu karmienia.
Czytaj więcej
Wydaje nam się, że głównym problemem jest to, że dla niektórych "żryj” jest tożsame z "jedz". Dla nas "żryj" to jedzenie ponad miarę, czyli pochłanianie go bez opamiętania i bez zwracania uwagi na jego jakość, co w konsekwencji może prowadzić do problemów zdrowotnych, gorszego samopoczucia, a co za tym idzie, do pogorszenia jakości naszego życia. To czego nie przewidzieliśmy, to fakt, iż osoby z zaburzeniami odżywiania (anoreksja, bulimia) swoje "jedz" zawsze widzą jako "żryj", więc nasz komunikat dodatkowo utwierdza je w poczuciu winy. Przynajmniej tak to rozumiemy.
– To już 19. edycja naszego corocznego konkursu "Galeria plakatu AMS", który poświęcamy ważnym tematom społecznym. Takim zagadnieniem wydawała nam się kwestia zdrowego odżywiania. Stąd temat edycji: "Jedz ostrożnie”. Jednak nie spodziewaliśmy się aż takiego odzewu – zapewnia Augustyniak.
Po pierwsze do konkursu zostało zgłoszonych prawie 700 prac, czyli najwięcej z dotychczasowych edycji. Po drugie skala i temperatura trwającej dyskusji w mediach społecznościowych utwierdza nas w przekonaniu, że temat był słuszny, a debata zainspirowana plakatami w wiatach przystankowych – konieczna.
W składzie jurorów, oprócz Małgorzaty Augustyniak, była też m.in. znana z telewizji dziennikarka Katarzyna Bosacka oraz profesorowie ASP z Warszawy, Gdańska i Katowic.
Plakaty tej edycji będą eksponowane przez rok na wiatach przystankowych w całej Polsce. – Mam nadzieję, że po tym czasie już nie trzeba będzie potrzeby tłumaczyć, jakie było przesłanie 19. edycji – zapowiada Augustyniak i dodaje: – Mam również nadzieję, że w czasie trwania kampanii społecznej uda się doprowadzić do debaty publicznej, która uświadomi nam jaki wpływ ma odżywiania na nasze życie, na czym polega zdrowy styl życia i przede wszystkim uwolni nas od stereotypów w tym temacie.
Większość prac odwoływała się do kwestii niezdrowych nawyków żywieniowych i ich skutków dla ludzkiego życia. Prawdopodobnie to najlepszy dowód, jak silna jest potrzeba debaty publicznej na ten temat. Osobiście jestem zdziwiona odniesieniem kampanii do osób chorych na otyłość.
Jak wiadomo przyczyny tej choroby mogą być różnorodne. Dlatego interpretowanie tego tematu tylko w tym zakresie wydaje mi się dużym uproszczeniem. Tym bardziej, że otyłość może być jedną z konsekwencji złych nawyków żywieniowych, ale na pewno nie jest jedyną.