Piotrowi Smoleniowi brakowało rąk do odbierania nagród, które zgarnął jego startup Symmetrical.ai. Innowacyjny pomysł błyskawicznych pożyczek dla pracowników zachwycił bowiem nie tylko jury. – Jestem w stanie dać ci niezależność finansową – zapewnia Smoleń w rozmowie z naTemat.
Muszę przyznać, że cała szóstka start-upów, które zaprezentowały się w finale Start-Up Challenge w czasie ABSL Summit w Warszawie wyglądała niesamowicie. Wynikało to przede wszystkim z wybornego przygotowania, bo przecież niełatwo zawrzeć najlepsze dzieło w dotychczasowym życiu w czterominutowej prezentacji. A właśnie tyle czasu mieli finaliści ABSL Start-Up Challenge.
Na finałowym starciu start-upów byliśmy razem z Małgorzatą Mejer, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej P&G w Europie Centralnej. W tegorocznej edycji P&G objęło patronat nad wertykułem Sales&Marketing, z którego do finału awansowały dwa start-upy: Simporter oraz Veturai (z dziką kartą).
– Od lat w Procter & Gamble przykładamy dużą wagę do innowacji, zarówno tych tworzonych przez własne centra badawczo-rozwojowe, jak i tych realizowanych we współpracy ze startupami. Podejmujemy działania w wielu dziedzinach, w zakresie innowacji systemowych, produktowych, jak i procesowych. Tym działaniom przyświeca najważniejszy cel, służenie konsumentom oraz poprawianie jakości ich życia – mówiła Mejer.
Już samą prezentację swojego pomysłu w czasie finału ABSL Start-Up Challenge można brać za zwycięstwo. Finaliści mieli bowiem możliwość pokazania swojego rozwiązania przed ponad tysiącem osób, reprezentujących wiele prężnie działających firm. To niepowtarzalna szansa na podjęcie z nimi współpracy.
Jeśli chodzi o nagrody, to właściwie wszystkie zgarnął zgarnął Symmetrical.ai – start-up Piotra Smolenia i Daniela Wartołowskiego. To platforma do udzielania prostego i wygodnego finansowania, kojarząca potrzebujących kapitału z oferującymi go instytucjami finansowymi. A językiem ludzi – to po prostu bardzo atrakcyjne pożyczki
Symmetricalowi przypadły w udziale nagrody: za wygraną w kategorii głównej, Nagrodę Publiczności (Public Choice Award), ale również nagrodę specjalną od HSBC Service Delivery Polska sp. z o.o.
Po konferencji prasowej organizowanej przez głównego sponsora wydarzenia ABSL Summit – P&G, porozmawialiśmy z Piotrem Smoleniem z Symmetrical.ai o jego zwycięskim pomyśle.
Powiedzmy, że jestem klasycznym millenialsem z przykładu w twojej prezentacji. Żyję od pierwszego do pierwszego. Co możesz dla mnie zrobić?
Pierwsza rzecz, jaką jestem w stanie dla ciebie zrobić, to dać ci niezależność finansową. Jeżeli pomiędzy jedną pensją a drugą masz jakąkolwiek potrzebę, żeby np. coś kupić albo pokryć niespodziewane wydatki, nie musisz iść do firmy pożyczkowej ani do banku. Możesz za to wykorzystać własne pieniądze i zrealizować swoją potrzebę poza tradycyjnym systemem finansowym.
Po drugie mamy system, który pozwala na to, by w przypadku, kiedy masz już zadłużenia, byś mógł z korzystać z naszych usług. Dopóki jesteś zatrudniony u swojego pracodawcy, tak długo możesz wymieniać drogie kredyty i ubezpieczenia na tańsze, które są gwarantowane etycznie.
Skąd bierzecie pieniądze na finansowanie udzielanych pożyczek?
Jako Symmetrical współpracujemy z różnymi instytucjami finansowy, czyli przede wszystkim tradycyjnymi bankami. Tymi, którzy na co dzień nie chcą obsługiwać np. millenialsów, którzy nie są, ich zdaniem, dobrymi klientami. Banki widzą w nich za dużo ryzyka, za dużo kosztów, za duże koszty dystrybucji.
Symmetrical obniża koszty ryzyka, dystrybucji oraz koszty operacyjne. Dzisiaj jest tak, że osoby, które zarabiają najmniej, płacą najwięcej za produkty finansowe. To jest paradoks. Uważam, że system finansowy nie będzie mógł tak działać przez następne 50 lat. Symmetrical obniża koszty dotarcia do tych ludzi, dzięki czemu radykalnie obniża koszty funkcjonowania w systemie finansowym dla tych osób.
No dobrze, a jak wygląda spłata?
W momencie, w którym potrzebujesz pieniędzy, dostajesz je od Symmetricala, a tak naprawdę od banku, powiązanego z Symmetricalem. Koszty zaliczki pokrywa pracodawca, to są koszty około 0,9 proc. od wartości. I to nadal świetny interes dla banku, ponieważ gwarantuje mu stały przepływ kapitału.
Przy spłacie kredytu dana kwota jest automatycznie odcinana od pensji i wysyłana do banku za pośrednictwem Symmetricala.
P&G stawia na startupy
Firma P&G na starcie również nie była finansowym kolosem. Mydło "Ivory", które firma wprowadziła na rynek w 1879 r. było pierwszym, które unosiło się na powierzchni wody. Wtedy była to istotna innowacja, która zmieniła jakość życia wielu ludzi. Dlatego Procter & Gamble jest tak otwarty na współpracę ze startupami, gdzie często rodzą się świeże, unikatowe pomysły.
P&G było głównym partnerem tegorocznego ABSL Start-Up Challenge. W siedzibie firmy na Targówku odbył się półfinał kategorii Sprzedaż i Marketing. To kolejny rok wspaniałej współpracy P&G z ABSL Start-Up Challenge. Procter & Gamble był partnerem wszystkich poprzednich edycji.
– Byliśmy partnerem wszystkich dotychczasowych edycji konkursu i jesteśmy przekonani, że jest to wyjątkowa i skuteczna platforma łącząca kreatywne startupy z dużymi przedsiębiorstwami. Tegoroczna edycja programu przyciągnęła świetne pomysły i liczymy na to, że wspólnie stworzymy z nich ciekawe rozwiązania dla biznesu – mówiła Małgorzata Mejer.
W dniu finału ABSL Start-Up Challenge – 13 czerwca – na warszawskim Expo pojawił się wyjątkowy gość – 42. Prezydent Stanów Zjednoczonych, Bill Clinton. Jego wystąpienie było zwieńczeniem dwudniowej konferencji.
– Polska gospodarka plasuje się na szóstym miejscu Unii Europejskiej. Wiele krajów chciałoby iść tym samym szlakiem i być jak Polska – mówił były prezydentów Stanów Zjednoczonych w czasie ABSL Summit.