Jak przewieźć trzydrzwiową szafę i zadbać o środowisko? Nieoczywiste zalety platformy przewozowej

Przewóz gabarytów to kłopot - chyba że wiemy gdzie znaleźć rzetelnego przewoźnika
Przewóz gabarytów to kłopot - chyba że wiemy gdzie znaleźć rzetelnego przewoźnika Fot. materiały prasowe
Emisja dwutlenku węgla do atmosfery, ślad węglowy, smog - to nie są pierwsze skojarzenia ze słowem “przesyłka”. Ale drugie lub trzecie? Dzisiaj powinny być, zwłaszcza, jeśli zamierzacie przesłać spory gabaryt na drugi koniec Polski.


Nie jesteśmy jeszcze na tym etapie świadomości ekologicznej (albo przynajmniej ja nie jestem), że organizację transportu - czy to własnego, czy “przesyłkowego” - zaczynamy od przeliczania kilogramów Co2, jakie podczas tej podróży zostaną wyemitowane do atmosfery. Ale chyba warto zacząć, bo to między innymi transportowa “rozrzutność” sprawiła, że dzisiaj termin “katastrofa ekologiczna” odmieniamy przez wszystkie przypadki.

Decyzję o tym, że pod pracą będziemy parkować rower zamiast samochodu, a na kolejne wakacje nie polecimy samolotem, tylko pojedziemy pociągiem, możemy podjąć dość szybko (nie mylić z “łatwo”), ale szukanie bardziej ekologicznej alternatywy dla transportu większych przesyłek - to już mniej oczywista sprawa, choć, jak się niedawno przekonałam, banalnie prosta. Podobnie jak organizacja samego przewozu, o czym poniżej.

Duża przesyłka, duży wybór
Chciałam oddać koleżance biurko. Masywne, drewniane, ze szklanym blatem, przypominające trochę stół roboczy - piękne, ale zdecydowanie nieprzystające do metrażu przeciętnej kawalerki. Koleżanka ma dom, więc mebel wpasuje się idealnie. Mały szkopuł: wspomniany dom znajduje się ponad 300 km od Warszawy.


Nie jest to oczywiście problem nie do przejścia, a właściwie nie do przejechania. Jakaś firma kurierska z pewnością weźmie na siebie ten “ciężar”. Pytanie tylko, jaka, za ile i kiedy.

Moim pierwszym, automatycznym, odruchem było wklepanie zapytania w okienko internetowej wyszukiwarki. Przekrój ofert, które pojawiły się na pierwszych pozycjach, był co oczywiste bardzo szeroki: od “panów Zenków”, opiewających ładowność i niezawodność swoich fiatów berlingo na portalach ogłoszeniowych, przez znane marki firm kurierskich, które podejmują się również przewozu gabarytów, po specjalistyczne firmy przeprowadzkowe.

Liczba opcji może onieśmielać, a konieczność wysyłania zapytań do każdej firmy z osobna - zniechęcać (w przypadku dużych, niestandardowych przesyłek, sztywnych cenników raczej nie uświadczymy).

A gdyby tak stworzyć platformę, na której wystarczyłoby wrzucić ogłoszenie pod tytułem: “Chcę przewieźć biurko z punktu A do B” i czekać, aż to do nas zgłoszą się firmy chętne do realizacji zlecenia? Jeśli podobnie jak ja, zwietrzyliście genialny pomysł na biznes, muszę was rozczarować: spóźniliście się o 9 lat. Właśnie tyle funkcjonuje na rynku Clicktrans.
Kilka “clicków” i mamy transport
Nad zasadą działania Clicktrans trudno rozwodzić się bardziej, niż to co napisałam powyżej. Po standardowym założeniu konta możecie zacząć dodawać ogłoszenia. Mówiąc “wy” mam na myśli zarówno osoby prywatne, jak i firmy, bo oba te podmioty mogą zarejestrować się jako użytkownicy.

Kolejny krok to wybór typu przesyłki: może to być zarówno mała paczka, jak i trzydrzwiowa szafa, samochód, motocykl, a nawet kot czy pies. Na przestrzeni prawie dekady swojej działalności, klienci Clicktrans wystawili już ponad 800 tysięcy ogłoszeń z zapytaniami o przewóz takich właśnie przesyłek.

Następnie dodajecie bardziej szczegółowe informacje: wymiary, wagę i termin dostawy. W tej ostatniej kwestii można pozostać elastycznym i dać potencjalnym przewoźnikom większe pole manewru. Określacie również trasę - nie musi ona zamykać się w granicach Polski. Za pośrednictwem Clicktrans wyślecie również przesyłki za granicę. Warto wspomnieć, że lokalne serwisy tej polskiej firmy działają również w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Po zatwierdzeniu ogłoszenia trafia ono na “giełdę”. Przewoźnicy, których w bazie Clicktrans jest około 43 tys., weryfikują oferty. Gdy któryś z nich wyrazi chęć realizacji twojego zlecenia, otrzymujesz powiadomienie. Co ważne, od razu otrzymujesz wycenę kursu. Możesz również odwiedzić profil przewoźnika i sprawdzić, co sądzą o nim poprzedni klienci wchodząc w sekcję “Komentarze”.

Bardzo wygodna jest też opcja wymiany wiadomości z przewoźnikami, którzy odpowiedzą na twoje ogłoszenie. W ten sposób można ustalić szczegóły transportu (kwestię pomocy w załadunku czy rozładunku, godzinę dostawy itp.), ale również sprawdzić, przynajmniej częściowo, rzetelność wykonawcy zlecenia. To, czy dana osoba odpowiada na twoje pytania natychmiast, po kilku dniach, czy w ogóle, z reguły dużo mówi o etyce pracy.

Rzetelność przewoźników weryfikuje również sam Clicktrans. W serwisie mogą rejestrować się tylko firmy, które są sprawdzane podczas rejestracji. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom. Takie podejście zapewnia utrzymanie wysokich standardów przewozu i bezpieczeństwo użytkownikom zlecającym transport. Ma również jeszcze jedną zaletę: pozwala zmniejszyć ślad węglowy, pozostawiany przez samochody.

Pełna paka i mniejszy ślad węglowy
Ślad węglowy to ilość gazów cieplarnianych, wyemitowana do atmosfery w procesie wytwarzania danego produktu lub usługi. Jednostką, służącą do jego pomiaru jest ekwiwalent Co2, liczony w kilogramach.

Wpływ na pogarszanie się sytuacji ekologicznej ma, w większym lub mniejszym stopniu, niemal wszystko, co robimy. Roczny ślad węglowy przeciętnego Polaka waży około ośmiu ton. Jeśli chodzi o transport, sytuacja jest jeszcze poważniejsza: samochód z silnikiem diesla, emituje do atmosfery 180 g Co2 na kilometr, przy założeniu, że podróżuje nim jedna osoba. Jeśli jednak do tego samego samochodu wsiądą cztery osoby, koszt środowiskowy będzie znacznie niższy i wyniesie tylko 45 g na kilometr.

Wynika z tego, że niezależnie od kontekstu, puste przebiegi zawsze generują wyższe koszty: wracający “na pusto” samochód dostawczy to strata dla środowiska (większa emisja Co2), dla przewoźnika (opłata za paliwo bez zysku z przewozu) i dla klienta (do opłaty za przewóz doliczana jest również opłata za drogę powrotną).
Clicktrans jest więc tym, czym serwisy carpoolingowe dla osób dojeżdżających do pracy: pomaga do maksimum wykorzystać potencjał przewozu na trasie, która tak czy inaczej zostanie pokonana.

Właściciele firm transportowych mogą więc albo tak kumulować zlecenia pozyskane na Clicktrans, aby za jednym razem obsłużyć ich jak najwięcej, mogą też potraktować twoją przesyłkę jako uzupełnienie już zakontraktowanego ładunku. Niezależnie od strategii, efektem jest pełna paka, a co za tym idzie - niższy ślad węglowy.

Statystyki Clicktransu pokazują, że pomysł sprawdza się w praktyce. Firma szacuje, że od początku istnienia platformy, jej użytkownicy zaoszczędzili emisję 19,9 mln kg CO2. To mniej więcej tyle, ile przez rok neutralizuje ponad dwa i pół miliona drzew.

Wpływ na stan środowiska naturalnego ma każdy z nas - dziś to tylko częściowo prawda. Owszem, jeśli “wszyscy” przerzucimy się na rowery i “wszyscy” zrezygnujemy z samolotów, efekt będzie spektakularny. Taki scenariusz to jednak utopia. Większy wpływ mają zmiany wprowadzane przekrojowo w poszczególnych gałęziach gospodarki, takich jak transport właśnie.

Korzystanie z platform podobnych do Clicktrans to wywieranie wpływu na dwóch płaszczyznach: decyzję o tym, aby wysłać biurko samochodem, który i tak jedzie już we wskazanym przez nas kierunku podejmujemy indywidualnie. Fakt, że taka możliwość istnieje i coraz więcej firm przewozowych zabiega o takich właśnie klientów - to już poważna zmiana w skali całego systemu.

Artykuł powstał we współpracy z Clicktrans.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

NIE TYLKO POLITYKA

WYWIAD 0 0W Sejmie się jej boją. Justyna Dobrosz-Oracz szczerze o "pościgach" za politykami
WYBORY2019 0 0Pierwszy sondaż prezydencki z Kidawą-Błońską! Zaskakujący wynik
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Gliński weźmie artystów za twarz, jak w PRL? Prawda może was zaskoczyć
WYBORY 2019 0 0"Wyborcza": opozycja ma szansę odsunąć PiS od władzy. Jest nowy sondaż

MOTO

0 0Niektórzy wysiadali, bo już nie mieli siły. To najlepsze szkolenie samochodowe w Polsce
0 0Znalazłeś korzystniejsze ubezpieczenie OC? Oto jak bez problemów zmienić firmę ubezpieczeniową
0 0Krótka ławka PiS. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
O TYM SIĘ MÓWI 0 0"Władza tworzy nam nowy styl życia". Raczek o skandalu z filmem, który przeszkadza PiS-owi
FELIETON 0 0Krucjata krzyżowa Prezesa Kaczyńskiego. Wiem, dlaczego to robi