O ile końcówka starego roku to czas, który - przynajmniej w teorii - poświęcamy innym ludziom, to początek nowego rysuje się typowo egoistycznie. Skoro w grudniu lataliśmy za prezentami dla bliskich i hurtowo wypiekaliśmy pierniczki na świąteczne spotkania, to w styczniu możemy skupić się na sobie: kupować karnety na siłownie i planować diety.
Niestety, okłamywanie się, że w treningowym reżimie wytrwamy dłużej, niż do lutego, przychodzi nam równie łatwo, co wmawianie sobie, że w okresie około świątecznym naprawdę poświęcamy się dla innych.
Okazuje się, że nawet w ostatnich dniach grudnia niezbyt angażowaliśmy się w pomoc dobroczynną. Tak przynajmniej wynika z badania "Postawy Polaków wobec finansów 2019". W opracowanym przez Fundację Citi Handlowy i Fundację THINK! raporcie znalazł się rozdział o tym, jak Polacy (nie)pomagają innym na święta.
Jak przedstawiają się statystyki? Aż 37 proc. Polaków nie zaplanowało żadnych działań dobroczynnych w czasie świąt. W grupie wiekowej 18-24 blisko połowa, bo 46 proc., nie miała zamiaru wykazać się postawą, z jakiej słynął Mikołaj z Miry. – O wspieraniu potrzebujących wciąż więcej mówimy, aniżeli działamy – komentuje Sławomir S. Sikora, prezes Citi Handlowy.
Najczęściej podejmowaną przez Polaków akcją dobroczynną w święta miało być przekazywanie na rzecz potrzebujących zbędnych ubrań, zabawek i sprzętów gospodarstwa domowego. Taką pomoc zadeklarowało 33 proc. respondentów. 20 proc. miało zdecydować się na przygotowywanie paczek świątecznych. Jedynie 8 proc. zamierzało zasilić szeregi wolontariuszy.
A co możemy powiedzieć o naszej hojności w przekazywaniu datków pieniężnych na cele dobroczynne? Okazuje się, że i pod tym względem nie wszystko wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Blisko 60 proc. Polaków zamierzało na święta wesprzeć finansowo potrzebujących kwotą mniejszą niż 100 zł. Żadnych wpłat nie planowało 22 proc. ankietowanych.
Sławomir S. Sikora tak tłumaczy bierność Polaków w pomaganiu swoim rodakom: – Wydaje się, że jednym z powodów może być brak kapitału społecznego, a przede wszystkim wzajemnego zaufania. 3/4 z nas deklaruje, że w relacjach z innymi należy być bardzo ostrożnym, dlatego koncentrujemy się przede wszystkim na sobie i naszych najbliższych.
Z pewnością wpływ na naszą postawę ma też gorączka świątecznych zakupów – W okresie wzrostu gospodarczego lubimy kupować, ale już niekoniecznie dzielić się, raczej kalkulujemy, niż pomagamy. To dobry moment do refleksji, bo jest jeszcze czas, by nasze grudniowe aktywności zaplanować inaczej – zwraca uwagę Sławomir S. Sikora.
Badanie "Postawy Polaków wobec finansów 2019" zostało zrealizowane w ramach programu Tydzień Dla Oszczędzania – Program Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzonego przez Fundację THINK! przy merytorycznym wsparciu Fundacji Citi Handlowy, współfinansowanego ze środków globalnej organizacji Citi Foundation.
Artykuł powstał we współpracy z Fundacją Citi Handlowy