Najstarsze egzemplarze pierwszej generacji mają już 14 lat. Druga generacja pojawiła się w 2015 roku i niedawno doczekała się techniczno-wizualnego liftingu. Audi Q7, największe auto w salonach niemieckiego producenta osobówek premium, jeździ już po polskich drogach w nowej odsłonie mającej sprostać największym wymaganiom amatorów SUV-ów.
Użyty w leadzie lifting to chyba jednak zbyt delikatne określenie. Ceniony przez wielu kierowców SUV przeszedł naprawdę gruntowną metamorfozę, począwszy od stylistyki, poprzez dynamiczne atrybuty, a skończywszy na technologicznych rozwiązaniach. Poniżej siedem faktów o nowym Audi Q7, które potwierdzają, że nie są to czcze przechwałki.
Mild-hybrid
Zgodnie z rynkowymi trendami Audi zdecydowało się na zastosowanie w swoim Q7 systemu miękkiej hybrydy. Jest to prostsza odmiana układu hybrydowego, która nie wymaga dużego akumulatora do przechowywania energii. Jaka konkretnie płynie z tego korzyść? Dla kierowcy – mniejsze spalanie paliwa, dla środowiska – obniżona emisja.
W odświeżonej wersji Q7 technika MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicles) obniża spalanie nawet o 0,7 litra paliwa na 100 km. W jej centrum znajduje się alternator-rozrusznik (RSG) zasilający 48-woltową główną sieć pokładową, w której energię magazynuje kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Pozyskaną elektryczność RSG magazynuje podczas hamowania.
Zawieszenie
Zoptymalizowany układ czterech kół skrętnych i elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu pojazdu. Tym właśnie systemom Audi Q7 zawdzięcza swoją zwinność, której już zazdroszczą mu poprzednicy. Duży SUV radzi sobie doskonale podczas jazdy zarówno na krętych drogach poza terenem zabudowanym, jak i w ruchu miejskim. Nie czuć jego rozmiarów i ma się wrażenie, jakby jechało się po prostu... kombi.
Użytkownicy wersji S-Line mogą liczyć na bardziej sprężyste, sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (adaptive air suspension sport). Zawieszenie to w normalnej pozycji obniża położenie karoserii o 15 mm. W zależności od życzenia kierowcy i sytuacji na drodze można ją zmienić maksymalnie o 90 mm.
Reflektory
Od strony wizualnej reflektory są na pewno smuklejsze od tych w starszych modelach. Nie wygląd jest tu jednak najistotniejszy, lecz technologia. Na życzenie kierowcy nowe Audi Q7 można doposażyć w reflektory diodowe HD Matrix ze światłem laserowym, które znacząco podnoszą bezpieczeństwo na drodze podczas nocnej jazdy (tu przeczytacie o nich dedykowany tekst).
Idea najnowszego systemu oświetlenia sprowadza się do tego, by "noc była jak dzień". 64 inteligentne diody zapalają się lub gasną zależnie od sytuacji na drodze. "Długie" światła pozwalają oświetlić jezdnię nawet na 600 metrów. Zasięg reflektorów wydłuża jeszcze dodatkowy snop światła (laser), który jest uruchamiany w pewnych sytuacjach.
Car-to-X
Projektanci Audi Q7 zdecydowali się wyposażyć swoje dzieło w futurystyczne rozwiązanie. Mowa o Car-to-X, czyli systemie, który zapewnia komunikację między pojazdem a infrastrukturą miasta. W jego ramach niektóre europejskie miasta już udostępniają uczestnikom ruchu drogowego na swoim terenie informacje o sygnalizacji świetlnej.
Wyposażona w tę technologię nowa edycja popularnego SUV-a jest w stanie przechwytywać za pośrednictwem serwera informacje z centralnego sterownika sygnalizacji świetlnej. Zgromadzone dane pozwalają kierowcom dostosować prędkość tak, by załapać się na najbliższe zielone, lub dowiedzieć się, jak długo jeszcze będą musieli stać na czerwonym.
Asystenci
Każde nowoczesne auto winno wspierać kierowcę systemami, które zwiększają nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. W przypadku ulepszonego modelu Audi Q7 można się ich doliczyć ponad 30. Na szczególną uwagę zasługuje przydatny zwłaszcza w trakcie dłuższej podróży adaptacyjny asystent jazdy.
System ten łączy w sobie funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości (utrzymuje samochód w pożądanej odległości od pojazdu przed nim), asystenta jazdy w korkach (umożliwia bezpieczną zmianę pasa przy wysokim natężeniu ruchu) i asystenta toru jazdy (utrzymuje samochód w linii). Współpracuje też z asystentem wydajności przy przyspieszaniu/hamowaniu.
Infotainment
Udoskonalony model Q7 może poszczycić się szeroką gamą pokładowych systemów informacyjno- rozrywkowych określanych w skrócie jako infotainment. Wszystko za sprawą nawigacji MMI plus ze standardem transmisji danych LTE Advanced i punktem dostępu do internetu Hotspot oraz sterowaniem głosowym naturalnym językiem.
Z systemem MMI plus powiązane są usługi Audi connect. Obejmują one m.in. informacje drogowe online, nawigację wykorzystującą mapy Google Earth oraz radio hybrydowe, które umożliwia odbiór audycji za pomocą fal radiowych oraz łącza internetowego. Komunikację między samochodem i smartfonem zapewnia zaś aplikacja myAudi App.
Wygląd
Czym byłaby metamorfoza samochodu bez stylistycznych nowości? W najnowszym wydaniu Audi Q7 wydłużył się o 11 mm, przez co ma teraz 5063 mm długości. W jego wyglądzie wzrok przykuwają ostre krawędzie, atletycznie napięte powierzchnie oraz ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi chromowanymi żebrami.
Karoserię Audi Q7 zaprojektowano zgodnie z zasadami konstrukcji wielomateriałowej. Ciszę na pokładzie podkreślają drobne ulepszenie aeroakustyczne. Auto można dodatkowo wyposażyć w dźwiękoszczelne okna boczne. Atutem jest też duża pojemność bagażnika. W wersji pięciodrzwiowej jego maksymalna pojemność wynosi aż 2050 l.