Komisja Europejska wszczyna postępowanie przeciwko Polsce o naruszenie prawa unijnego w związku z prowadzeniem w czasie pandemii koronawirusa przepisów dotyczących zwrotu pieniędzy za odwołane wycieczki. Według przepisów tarczy antykryzysowej, biura podróży mają przekazać klientowi zwrot pieniędzy w ciągu 180 dni.
Zgodnie z przepisami, które obowiązują w Unii Europejskiej, klient ma otrzymać zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę lub wyjazd w ciągu dwóch tygodni. Wprowadzając tarczę antykryzysową polski rząd wydłużył ten czas do 180 dni. Ponadto biura podróży mają w swoich ofertach zastępcze vouchery, których celem jest zrekompensowanie odwołanej wycieczki.
Zdaniem Komisji Europejskiej prawa konsumentów zachowują ważność w czasie epidemii – wprowadzone przez dany kraj środki ostrożności nie powinny ich ograniczać. Warto dodać, że KE wszczyna postępowanie łącznie w 10 krajach, w tym m.in. w Czechach, Grecji, Francji, Polsce i Chorwacji. W opinii organu wykonawczego UE przepisy tych państw naruszają normy unijne dotyczące praw konsumenckich.
"Te dziesięć państw członkowskich narusza art. 12 ust. 4 dyrektywy (UE) 2015/2302 (dyrektywy w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek)" – czytamy na stronie KE.
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami Tarczy Antykryzysowej 4.0. zmieniają się zasady wnioskowania o świadczenie postojowe oraz zwolnienie z opłacania składek ZUS. Przedsiębiorcy, którzy się o nie ubiegają, będą mogli składać dokumenty wyłącznie drogą elektroniczną. Nie będzie można już przesyłać wniosków pocztą ani przesyłać ich w formie papierowej pocztą.
Na podst. art.15zs. ust. 6 Tarczy Antykryzysowej 4.0. wnioski o tzw. postojowe oraz zwolnienie z ZUS ze względu na pandemię covid-19 będą mogły być składane tylko elektronicznie, za pomocą profilu utworzonego w systemie udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych: