W tegoroczny, pandemiczny "Czarny Piątek" rekordy popularności biją... pulsoksymetry, które rozchodzą się na pniu na wielu serwisach aukcyjnych. Podobnym zainteresowaniem cieszy się wiele innych produktów — od elektroniki po kosmetyki, odzież i buty. Federacja Konsumentów zwraca jednak uwagę na to, że wiele sieci celowo wprowadza klientów w błąd i manipuluje cenami. Jak nie dać się nabrać?
Przed pseudopromocją towar kosztuje mniej niż po rzekomej "kosmicznej" zniżce? Niestety takie sytuacje zdarzają się coraz częściej i mnożą się dowody na sprytne chwyty marketingowe wielu producentów, którzy zawyżają ceny w taki sposób, by nieświadomi klienci cieszyli się, jak bardzo udało się im zaoszczędzić.
Black Friday kontra... FAKE Friday
— Niepokoi nas agresywny marketing cenowy i brak możliwości realnej weryfikacji, czy przekreślona cena kiedykolwiek istniała. A może istniała, tyle że przez chwilę — donosi Federacja Konsumentów prezentując przykłady, które potwierdzają nieuczciwe tricki producentów.
Klienci, którzy nie chcą kupować kota w worku, coraz częściej wyszukują informacji, które mogłyby im pomóc sprawdzić, czy decydując się na zakup jakiegoś towaru, nie są oszukiwani i nie przepłacają.
Powstały już nawet specjalne portale, które pomagają ustalić, jaka była pierwotna cena danego produktu. Na stronie FakeFriday.org udostępniono darmową wyszukiwarkę, w którą można wpisać nazwę producenta i model produktu, by prześledzić, jak zmieniały się ceny w ciągu ostatnich dni.
Czarny Piątek 2020 — jakie prawa ma konsument? Jak i kiedy zwrócić towar?
UOKIK wraz z Federacją Konsumentów w związku z Black Friday 2020 i zbliżającym się Cyber Monday przypominają, że nawet dokonując zakupów przez internet mamy prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 2 tygodni od daty transakcji.
Warto jednak zaznaczyć, że prawo do zwrotu zakupionych przez internet towarów nie dotyczy np. mebli czy wygrawerowanej biżuterii (czyli produktów, które wyprodukowano zgodnie z ich specyfikacją). Wielu producentów umożliwia jednak klientom dostosowanie się do ich uwag i oferuje im różne rozwiązania związane z reklamacją towarów, które nie spełniają oczekiwań kupujących.
Black Friday 2020 — co kupić? Promocje i kody rabatowe
Co się cieszy największym zainteresowaniem Polaków w czasie tegorocznych promocji na Black Friday? Na serwisach aukcyjnych rekordy popularności biją gadżety pomocne do walki z pandemią.
Rekordy popularności biją korzystne zniżki m.in. na pulsoksymetetry, sprzęt elektroniczny i sportowy. Klienci chętnie wyszukują też rabatów na modne buty, kosmetyki, odzież i książki, coraz chętniej oferowane w ramach mikołajkowych prezentów.
W niektórych sklepach można liczyć nawet na 70-procentowe zniżki (m.in. w sieci Rossmann i Douglas) a także wiele łączonych transakcji (promocje na zakup kolejnego towaru itp.).
Fani gier komputerowych mogą liczyć na wiele zniżek kupując ulubione tytuły na wyprzedażach internetowych.
Konsumentów śledzących modowe trendy z pewnością zainteresują spore promocje na zakup sneakersów i innych butów sportowych. Wiele sieci umożliwia zakup towarów po atrakcyjnych cenach po wpisaniu specjalnych kodów rabatowych (w niektórych sklepach jest to zbędne).
BLACK FRIDAY 2020 — KODY RABATOWE
⦁ NIKE — 25% rabat na hasło: SHINE2020 (do 1.12.2020)
⦁ AliExpress — 10% rabat na hasło:2020FRIDAY (przy zakupach powyżej 80 USD)
⦁ Medicine — 30% rabat na hasło: WEARBLACK (przy zakupach powyżej 200 zł)
Zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta w przypadku zakupów w sklepach online klientom przysługuje 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny.