Niemcy to kraj z jednym z najlepszych systemów transportu w Europie. W ostatnim przygotowanym przez Komisję Europejską rankingu dotyczącym stanu transportu w UE nasi zachodni sąsiedzi zajęli drugie miejsce, tuż za Holandią, a przed Szwecją. Przy ocenie brano pod uwagę nie tylko jakość infrastruktury i jej bezpieczeństwo, ale także wpływ transportu (drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego) na środowisko.
Niemiecki system transportu oferuje mnóstwo opcji podróżowania, tworząc ogromną sieć połączeń, która pozwala dotrzeć do odległych regionów i miejsc porozrzucanych nierównomiernie w różnych częściach kraju. Co ważne, duży nacisk kładzie się na jego rozwój w sposób zrównoważony, tak, aby był zarówno przyjemny i wygodny dla pasażerów, jak i ekologiczny oraz przyjazny dla środowiska. Jak poruszać się po Niemczech?
Pociągi
Szybkie, wygodne, punktualne. Takie są niemieckie pociągi uchodzące za najwygodniejszy i najszybszy środek komunikacji w tym kraju. Niemcy posiadają ponad 40 000 km linii kolejowych obsługiwanych przez ponad 350 przewoźników kolejowych. Największym z nich jest Deutsche Bahn (DB). Ten narodowy przewoźnik zarządza największą siecią kolejową w Europie, która co roku przewozi ok. 2 mld pasażerów!
W niemieckim transporcie kolejowym coraz większą rolę odgrywa ekologia. Już dziś wszystkie pociągi dalekobieżne Deutsche Bahn są zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych! Plany zakładają, że od 2038 roku niemiecka kolej ma w całości korzystać jedynie z zielonej energii. W pociągach standardem są też przedziały na przechowywanie ekologicznych środków transportu takich jak rowery.
Pociągi stanowią podstawowy środek komunikacji w programie "Destination Nature", który pozwala turystom cieszyć się urokami natury kraju za Odrą dzięki ekologicznej podróży do 23 chronionych obszarów parków narodowych, parków przyrodniczych oraz rezerwatów biosfery. Na liście lokalizacji są m.in. Alpy Algawskie, Morze Wattowe, Park Narodowy Schwarzwaldu czy Park Narodowy Müritz. Na miejscu turyści mogą skorzystać z kart uprawniających do bezpłatnego korzystania z regionalnych środków transportu.
Pociągi w Niemczech można podzielić na InterCityExpress (ICE), które łączą największe miasta koleją szybkich prędkości, oraz regionalne (RE, RB lub S-Bahn), dzięki którym można poruszać się na krótszych odległościach, np. w obrębie jednego landu. Koszty podróży można obniżyć, korzystając z karty zniżkowej BahnCard, karty German Rail Pass, biletu landowego Länder-Ticket, biletu weekendowego Schönes-Wochenende-Ticket lub biletu jednodniowego Quer-durchs-Land-Ticket.
Autobusy
Transport międzymiastowy w Niemczech ułatwiają mieszkańcom i turystom autobusy należące do regionalnych i lokalnych przewoźników. W obrębie Niemiec istnieje ok. 400 połączeń autobusowych między miastami, miasteczkami i innymi miejscowościami. W jednym tygodniu liczba takich przewozów sięga nawet 6000. Za oknami autobusów pasażerowie mogą podziwiać piękne widoki przed dotarciem do praktycznie każdego miejsca, także do małych urokliwych miasteczek.
Dzięki działalności miejscowych przewoźników autokarowych pasażerowie nie tylko docierają do wielu atrakcyjnych pod względem turystycznym miejsc. Korzystanie z transportu autobusowego ma również pozytywny wpływ na środowisko, ponieważ obniża emisję CO2 w przeliczeniu na jednego pasażera, tworząc komfortową i niedrogą alternatywę dla podróżowania samochodem osobistym.
Ponieważ coraz większej liczbie turystów zależy na tym, by być całkowicie neutralnym dla klimatu na drogach, niektórzy przewoźnicy obliczają emisję gazów cieplarnianych podczas podróży w trakcie rezerwacji miejsca w autokarze i pozwalają pasażerom odpowiednio ją zrekompensować. Z myślą o ekologii firmy przewozowe zastępują też klasyczne autokary pojazdami napędzanymi wodorem, biogazem czy energię elektryczną.
EV
To skrót od "electric vehicle", czyli pojazdu elektrycznego. Władze niemieckich miast i miasteczek dokładają starań, by turyści mogli korzystać bezpłatnie lub za półdarmo ze środków komunikacji korzystających z nieobciążających środowiska silników elektrycznych lub hydrydowych. Dostępne na wynajem są więc elektryczne samochody, rowery, skutery, a także roadstery czy rodzinne auta. Nie brakuje też usług car-sharingowych, dzięki którym grupa osób może zmniejszyć koszty środowiskowe podróży samochodem.
Nie tylko kwestia ekonomiczna sprawia, że turyści coraz częściej wybierają zwiedzanie miasta oraz okolicy rowerem zamiast korzystania z komunikacji miejskiej. Przyczyną jest też coraz większa wśród nich świadomość zrównoważonego rozwoju. Miasta dostrzegają ten trend, dlatego proponują ekoturystom programy zwiedzania na rowerze. Świetnym przykładem jest tu Berlin ze swoją ścieżką rowerową wzdłuż muru berlińskiego, która pozwala na przejażdżkę na dwóch kółkami śladami nie tak odległych czasów.
W ośrodkach wypoczynkowych standardem są karty turystyczne, które pozwalają turystom korzystać z opartego na elektromobilności rozbudowanego systemu transportu. Przepustki te otwierają również dostęp do największych atrakcji poszczególnych regionów w celu eksploracji ich rekreacyjnych, kulturalnych i przyrodniczych walorów. Wiele hoteli i innych obiektów oferujących zakwaterowanie zapewnia zniżki na e-transport, aby ich goście na czas pobytu byli dla otoczenia tak bardzo "eco", jak jest to tylko możliwe.
Pojazdy wodne
W Niemczech turystyka kąpieliskowa i sporty wodne rozwijają się w kurortach nadmorskich oraz nad śródlądowymi zbiornikami wodnymi (m.in. Jezioro Bodeńskie, jezioro Müritz, Starnberger See). Wśród rekreacyjnych pojazdów wodnych można znaleźć łodzie (niektóre zasilane energią słoneczną), skutery, rowery, kajaki oraz paddleboardy, czyli deski surfingowe przeznaczone do pływania przy użyciu wiosła.
Dużą popularnością cieszą się rejsy po kanałach Spreewald, krainy we wschodnich Niemczech, nazywanej niekiedy niemiecką Amazonią albo germańską Wenecją. Wodna podróż przebiega przez obszar leśny (rezerwat przyrody), przez który przepływa rzeka Sprewa rozlewająca się w 300 kanałów zwanych Fliese. Spływ z widokiem na lasy, pola, małe domki i przystanie odbywa się drewnianymi łodziami lub kajakami.
Artykuł powstał we współpracy z Niemiecką Centralą Turystyki w ramach kampanii FeelGood