
Przełom lata i jesieni przynosi istotne zmiany także na polskich stacjach paliw. W najbliższych tygodniach z dystrybutorów powoli znikać będzie paliwo, jakie tankowaliśmy wiosną i latem. Już od 1 października powinny pojawić się w nich nowy olej napędowy i benzyna - odporniejsze na jesienne warunki.
REKLAMA
Od 1 października nowe paliwa na polskich stacjach
Zatankowanie paliwa nieodpowiedniego do pory roku może być opłakane w skutkach. Szczególnie boleśnie potrafią przekonywać się o tym posiadacze aut z silnikiem Diesla. Bak wypełniony olejem napędowym o wiosenno-letniej specyfikacji to gwarancja utrudnionego rozruchu, gdy nadchodzą pierwsze przymrozki. A jeśli chwyci silniejszy mróz, o odpaleniu samochodu w ogóle może nie być mowy.Kiedy temperatury znacząco spadają i zwiększa się wilgotność powietrza, paliwo zatankowane latem niekorzystnie wpływa na ogólną kondycję silnika, prowadząc do obniżenia jego żywotności. To tyczy się także aut benzynowych.
Dlatego też rozporządzenie ministra gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych zobowiązuje właścicieli polskich stacji paliw, by w odpowiednim momencie dostarczali oni klientom substancje dostosowane do zmieniających się pór roku. 1 października przychodzi czas na paliwo przejściowe.
Czytaj także:Przejściowy olej napędowy od tego oferowanego między 16 kwietnia a 30 września odróżnia obniżona temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa. Od 1 października do 15 listopada z dystrybutorów powinna płynąć substancja, dla której ta wartość nie jest wyższa niż -10 stopni Celsjusza. W okresie od 16 listopada do 15 kwietnia zalecenia są jeszcze bardziej wyśrubowane - temperatura zablokowania zimnego filtra nie powinna być wyższa niż -20 stopni.
Jeśli chodzi o benzynę, to kluczowa zmiana dotyczy wartości związanych z przedziałem prężności par. Dla paliwa przejściowego to 45 do 90 kPa, czyli o maksymalnie 30 kPa więcej niż w przypadku benzyny oferowanej latem. Natomiast zimą stacje paliw zobligowane są do dostarczania benzyny charakteryzującej się przedziałem prężności par od 60 do 90 kPa.
Uważaj, co tankujesz jesienią. Nie ma zakazu sprzedaży letniego paliwa
Obowiązku oferowania paliwa przejściowego nie nalży jednak mylić z zakazem sprzedaży paliwa letniego. Dobre stacje paliw starają się, aby wraz z nadejściem jesieni zapasy tego drugiego znikały, ale nie jest to standard.Gdy prognozy pogody wskazują nadejście chłodów, przed sięgnięciem po "pistolet" warto dopytać obsługę stacji o to, z którego dystrybutora popłynie paliwo przejściowe.