Sara Lipska powinna być ikoną polskiej sztuki użytkowej i gwiazdą nowoczesnej mody. Polecam Wam wystawę Sary Lipskiej. Został już ostatni weekend, żeby zobaczyć twórczość tej wspaniałej, międzynarodowej artystki, która urodziła się w polskiej Mławie.
Zapraszam do warszawskiej Królikarni.
Sara Lipska (1882-1973) tworzyła dekoracje i kostiumy do baletów Diagilewa. Zaprojektowała wnętrza apartamentu Antoniego Cierplikowskiego w Paryżu i witryny sklepu Heleny Rubinstein przy paryskiej Fabourg Saint Honore. Dla Rubinstein stworzyła również flakony perfum. Projektowała tkaniny i hafty, a także użytkowe płaszcze, bluzki i sukienki.
Lipska i Dunikowski Lipska pochodziła z bogatej żydowskiej rodziny z Mławy. W latach 1904-1907 studiowała rzeźbę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, tu poznała profesora Xawerego Dunikowskiego – słynnego polskiego rzeźbiarza, z którym była w długoletnim związku. Była również modelką i muzą dla wielu ikonicznych dzieł Dunikowskiego. Od początku swojej kariery projektowała kostiumy.
Paryski sukces W 1912 Sara Lipska wyjechała do Paryża, gdzie pracował dla wielkiego kreatora – Paula Poireta. Z czasem miała również butiki z własnymi projektami w Monte Carlo i na Polach Elizejskich. Do dziś, żadnemu z polskich projektantów nie udało się tak wiele osiągnąć w Paryżu. Sara Lipska zasługuje by być jedną z polskich ikon sztuki nowoczesnej.
Antoine Lipska przyjaźniła się z Antonim Cierplikowskim zwanym Antoine. Antoine urodził się w Sieradzu w 1884 roku, w 1901 wyjechał jednak do Paryż, gdzie stał się jednym z najsłynniejszych fryzjerów na świecie. Czesał Sarę Bernhardt, Josephine Baker, Édith Piaf, Brigitte Bardot. Sara Lipska, oprócz mieszkania, projektowała okładki czasopisma Cierplikowskiego – Antoine Document.
Sara Lipska pracowała głównie w Paryżu, gdzie jest dziś lepiej znana niż w Polsce. Tworzyła malarstwo, rzeźbę oraz sztukę użytkową. Należy uznać ją za jedną z najważniejszych polskich artystek XX wieku. Przypomniała o tym warszawska Królikarnia.