To pierwszy tego typu projekt w Polsce. Witryna H&M to ruchomy fotograficzno-malarski obraz, który wyróżnia się na tle płaskich fasad Domów Towarowych Centrum. Witryna, zaprojektowana przez Marzenę Nowak, ożywa codziennie wieczorem. Nie możecie jej przegapić!
Po raz pierwszy w Polsce modowy koncern tak odważnie wchodzi w prestiżowy projekt artystyczny. H&M nie tylko sfinansował własną witryna, ale jest również kluczowym partnerem całego projektu Krzyk mody – wystawy organizowana przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w siedmiu warszawskich witrynach.
Dwa światy Instalację w H&M przy ul. Marszałkowskiej zaprojektowała znana, polska artystka Marzena Nowak – wystawiała m.in. na Art Basel i na Biennale w Wenecji.
Witryna podzielona jest na dwie części – dwa światy. Poziom górny instalacji to świat wewnętrzny – mieszkanie. Dół to świat zewnętrzny. Jego umowność podkreśla fragment foto-obrazu, umieszczonego w tle instalacji.
Rzeczywistość/nierzeczywistość Witryna/foto-obraz jest z jednej strony oniryczna i fantastyczna, z drugiej, poprzez udział żywych modeli, staje się częścią świata z krwi i kości.
Realność podkreślają również sytuacje, które rozgrywają się w witrynie. Modele i modelki zajmują się codziennymi czynnościami: leżą, siedzą, spaceruję, przebierają się, piszą sms-y …
Modele nie nawiązują jednak żadnych relacji z rzeczywistością, która dzieje się w Pasażu Wiecha.
Podglądactwo Marzena Nowak zmusza nas do podglądactwa. W środku miasta instaluje rozświetloną „scenę”, na której odbywa się codzienne, intymne życie. Modele-aktorzy narażają nas na widok codziennej nudy, która w kontekście wyeksponowanej miejskiej instalacji staje się krępująca i zarazem niezwykła.
Nie ma ucieczki od mody Instalacja Marzeny Nowak uwydatnia również "komunikacyjną" rolę mody. Moda/ubiór/stylizacja to codzienny, często nieświadomie wysyłany i odbierany komunikat, wystosowujemy go zarówno wobec siebie jak i wobec świata. Od mody nie da się uciec, nawet kontestacja jest interpretacją.
Wideo Częścią instalacji jest film, w którym wystąpiła artystka. Wideo jest próbą uchwycenia momentu, w którym podejmujemy decyzję o wyborze ubrania, które założymy. Decyzja odbywa się w naszym umyśle jest w pełni intelektualna, uzależniona od marzeń. Nie może jednak odbyć się bez udziału zmysłów.
H&M, Marszałkowska 104/122, od strony Pasażu Wiecha
Żywa witryna działa do 18.11
pn-czw w godz. 17-19
pt-nd w godz. 16-20