Każda szanująca się marka motoryzacyjna dzieli się ze światem swoimi samochodami koncepcyjnymi. Są to pojazdy testowe, które służą do prezentacji nowatorskich rozwiązań technologicznych i designerskich producentów aut. Jeden z takich modeli przyszłości przedstawił koncern Volvo. Samochód Volvo Concept Recharge wyróżnia się tym, że stanowi kopalnię cech wyrażających poszanowanie dla środowiska.
Zaprezentowany nowy samochód koncepcyjny Volvo jest oczywiście elektryczny, zgodnie zresztą z pro-ekologiczną strategią szwedzkiej firmy, która od 2030 roku ma produkować tylko e-auta, a od 2040 r. przejść na produkcję neutralną klimatycznie i przebiegającą w obiegu zamkniętym. W prototypie Volvo Concept Recharge producent z Göteborgu skupił szereg ekorozwiązań, którymi mają cechować się wszystkie jego przyszłe pojazdy.
Ekologiczne wnętrze, zderzaki i opony
Do wykończenia wnętrza samochodu koncepcyjnego Volvo, który z założenia ma pasować do wizji świata opartego na zrównoważonym rozwoju, użyto ekologicznych materiałów, zarówno tworzyw naturalnych, jak i tych pochodzących z recyklingu. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje szwedzka wełna, przyjazne dla środowiska tekstylia oraz lekkie kompozyty.
Powstała z wełny oddychająca tkanina wyścieła oparcie fotela oraz górną część deski rozdzielczej. Dolne części drzwi i podłogę pokrywa wełniany dywan. Poduszki siedzeń i powierzchnie dotykowe na drzwiach wykonano z ograniczającego zużycie wody i energii materiału, który zawiera włókna Tencel z celulozy. Oparcia siedzeń i zagłówki oraz część kierownicy współtworzy Nordico, biologiczny materiał z lasów w Szwecji i Finlandii.
W innych częściach wnętrza, w tym w dolnych schowkach, z tyłu zagłówka i podnóżka, zastosowano kompozyt lnu, mieszankę włókien z siemienia lnianego z kompozytami. Z tego samego materiału składają się również znajdujące się na zewnątrz przedni i tylny zderzak oraz listwy progowe. Również do produkcji opon wykorzystano materiały odnawialne i tworzywa pochodzące z recyklingu.
Specjalne opony Pirelli (tą nazwą posługuje się włoskie przedsiębiorstwo zajmujące się właśnie produkcją opon) w Volvo Concept Recharge są całkowicie pozbawione oleju mineralnego i wykonane w 94 procentach z materiałów wolnych od paliw kopalnych. W ich składzie znajdują się takie tworzywa jak m.in. kauczuk naturalny, bio-krzemionka, sztuczny jedwab czy bio-żywica.
Oszczędność energii i redukcja emisji CO2
Do zbudowania prototypu wykorzystano czystą energię. Z kolei jej efektywnemu wykorzystaniu służą aerodynamika opracowanego pojazdu i zastosowane w nim rozwiązania techniczne. Wszystko po to, aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla zarówno na etapie produkcji, jak i w cyklu życia pojazdu. Producent szacuje, że wyniosłaby ona tylko 10 ton CO2, a więc o 80 proc. mniej niż przy modelu Volvo XC60 z 2018 roku.
Nowy samochód koncepcyjny Volvo przystosowano do potrzeb kierowców pokonujących codziennie średnie dystanse np. w drodze do pracy. Trasę o długości mniejszej niż 100 km elektryczny pojazd jest w stanie pokonać całkowicie na napędzie elektrycznym bez zużywania paliwa. Podczas jazdy na odcinku 150 km przy w pełni naładowanym akumulatorze auto będzie wymagało mniej niż 2,8 litra paliwa.
Volvo Concept Recharge ma równie pojemne wnętrze co SUV-y, a przy tym optymalną aerodynamikę. Zawdzięcza ją opływowemu kształtowi, który pozwala osiągnąć większy zasięg na jednym ładowaniu. Na karoserii samochodu są liczne detale poprawiające jego własności aerodynamiczne. Obrazu całości dopełnia nowa konstrukcja kół, niżej poprowadzona linia dachu i specjalnie wymodelowana tylna część nadwozia.
– Konsumenci nadal lubią SUV-y i cenią ich zalety. Jesteśmy zdeterminowani, aby produkować samochody, które oferują pełne bezpieczeństwo i komfort, których oczekują, a także zmniejszają ich wpływ na środowisko – komentuje Owen Ready. Volvo Concept Recharge ma stać się główną inspiracją dla nowej generacji samochodów elektrycznych produkowanych przez koncern motoryzacyjny ze Szwecji.
Dzięki Concept Recharge stworzyliśmy wygodną i funkcjonalną przestrzeń rodzinną. Kabina oferuje wyrafinowane formy dzięki zastosowaniu naturalnych materiałów oraz harmonizacji faktur i tonów, odzwierciedlając ponadczasową elegancję najwyższej klasy skandynawskiego designu.
Owen Ready
Szef działu strategicznego i projektowania marki w Volvo Cars
Kiedy wkraczamy w erę samochodu elektrycznego, kluczową kwestią będzie to, jak daleko można przejechać na pełnym naładowaniu. Najprościej jest zastosować większe akumulatory, ale to nie to samo, co zwykłe dodanie większego zbiornika paliwa w dzisiejszych czasach. Akumulatory zwiększają wagę i zwiększają ślad węglowy. Zamiast tego musimy zwiększyć ich wydajność, aby zwiększyć zasięg.
W Concept Recharge staraliśmy się osiągnąć równowagę pomiędzy dużym zasięgiem i wydajnością energetyczną a zachowaniem takiej samej przestrzeni, wygody i wrażeń z jazdy, jak we współczesnych SUV-ach.