Trójkąt miłosny to motyw, który filmowcy kochają niemal od początków kina. I chociaż kojarzy się z filmami dla nastolatków (patrz: saga "Zmierzch"), to relacja miłosna lub seksualna między trzema osobami pojawia się praktycznie w każdym gatunku filmowym. Oto 7 niezapomnianych trójkątów miłosnych w filmach.
W doskonałym filmie Woody'ego Allena "Vicky Cristina Barcelona" Vicky (Rebecca Hall) i Cristina (Scarlett Johansson), dwie Amerykanki, przylatują na wakacje do Barcelony. W stolicy Katalonii Cristina uwikła się w erotyczno-miłosny trójkąt miłosny z małżeństwem artystów: Maríą Eleną (Penélope Cruz) i Juanem Antoniem (Javier Bardem, w życiu prywatnym mąż Cruz). I chociaż początkowo jest namiętnie i sielankowo, to tragedia wisi w powietrzu. A to wszystko na tle malowniczej katalońskiej scenerii.
2. Przeminęło z wiatrem (1939)
Scarlett, Rhett i Ashley – jeden z najsłynniejszych trójkątów miłosnych zarówno w literaturze, jak i kinie. W "Przeminęło z wiatrem", kultowym romansie kostiumowym z 1939 roku, Scarlett O’Hara (Vivien Leigh) od lat jest nieszczęśliwie zakochana w swoim przyjacielu z dzieciństwa Ashleyu Wilkesie (Leslie Howard). Nie mogąc być z ukochanym, bohaterka, która stara się przetrwać wojnę secesyjną, wiąże się z kolejnymi mężczyznami, w tym z magnetycznym Rhettem Butlerem (Clark Gable). Ale docenienie tego, co ma się obok, nie jest wcale łatwe, gdy żyje się marzeniami.
3. Marzyciele (2003)
W kontrowersyjnym dramacie Bernardo Bertolucciego trójkąt miłosny rozgrywa się między bliźniaczym rodzeństwem o kazirodczych ciągotach i amerykańskim studentem, który zatrzymuje się w ich mieszkaniu w Paryżu. Isabelle (Eva Green), Theo (Louis Garrel) i Matthew (Michael Pitt), studenci, którzy kochają kino, zbliżają się do siebie i badają, jak daleko mogą posunąć się w swojej erotyczno-emocjonalnej relacji. Ich samopoznanie rozgrywa się w 1868 roku, burzliwym okresie protestów studenckich we Francji. "Marzyciele" Bertolucciego poruszają tematy tabu i do dziś budzą zachwyt, ale i oburzenie.
4. Wielki Gatsby (2013)
Czasami miłość zamienia się w niebezpieczną obsesję. Tak jak w przypadku bohatera znakomitej powieści Francisa Scotta Fitzgeralda "Wielki Gatsby" z 1925 roku, której najpopularniejszą adaptacją jest ta z 2013 roku z Leonardo DiCaprio i Carey Mulligan. Pragnąc zaimponować dawnej ukochanej Daisy Buchanan, Jay Gatsby wzbogaca się, wchodzi do śmietanki towarzyskiej i organizuje wystawne i pełne przepychu przyjęcia. Daisy jest już jednak żoną Toma Buchanana (Joel Edgerton), bogatego, acz niewiernego biznesmena. Dla szaleńczo zakochanego Gatsby'ego zdobycie Daisy będzie jednak jedynym życiowym celem. Ten miłosny dramat rozgrywa się w barwnych latach 20. w Nowym Jorku – epoce prohibicji, gangsterskich porachunków i moralnego upadku.
5. Absolwent (1967)
Listy trójkątów miłosnych w filmach nie ma bez "Absolwenta", kinowego majstersztyku Mike'a Nicholsa z 1967 roku, uznawanego w kolejnych rankingach za jednych z najlepszych filmów wszech czasów. Mimo że jego bohaterowie ani razu nie pojawiają się we trójkę na ekranie, to relacje między Benjaminem, Elaine a panią Robinson są fabularną kanwą dzieła z Dustinem Hoffmanem. Grany przez niego bohater, znudzony absolwent uczelni, który nie wie co zrobić ze swoim życiem, wikła się w romans ze starszą od niego kobietą, żoną wspólnika swoich rodziców. Jednocześnie zakochuje się w jej córce, ale pani Robinson próbuje stanąć na drodze uczuciu młodych ludzi.
6. Dziennik Bridget Jones (2001)
"Dziennik Bridget Jones" to już klasyczny trójkąt miłosny w komediach romantycznych. Zakompleksiona dziennikarka Bridget Jones (Renée Zellweger) kocha się w swoim szefie, nieodpowiedzialnym kobieciarzu Danielu Cleaverze (Hugh Grant), a jednocześnie nieoczekiwanie zbliża się do sztywnego i zdystansowanego prawnika Marka Darcy'ego (Colin Firth). Który jest tym jedynym? Zanim Bridget się tego dowie, czekają ją dziesiątki zabawnych, żenujących i krępujących sytuacji. Trójkąt miłosny jest tak bardzo wpisany w filmy o Bridget Jones, że w trzeciej części miejsce Daniela zastępuje amerykański przystojniak Jack Qwant (Patrick Dempsey). I nie odebrało to serii ani trochę uroku.
7. Szkoła uwodzenia (1999)
"Szkoła uwodzenia" to współczesna, luźna adaptacja słynnej powieści epistolarnej "Niebezpieczne związki" Choderlosa de Laclosa z 1782 roku. W wersji z 1999 roku bohaterami są bogate i zdemoralizowane, amerykańskie nastolatki. Sebastian Valmont (Ryan Philippe) i jego przyrodnia siostra Kathryn Merteuil (Sarah Michelle Gelllar) zawierają układ: chłopak ma uwieść córkę nowego dyrektora szkoły, grzeczną i niewinną Annette (Reese Witherspoon). Jeśli Sebastianowi się nie uda, odda Kathryn swojego zabytkowego jagura, a jeśli prześpi się z Annette – jego przybrana siostra, jedyna osoba, której Sebastian nie był dotąd w stanie uwieść, pójdzie z nim do łóżka. Cała trójka nie spodziewa się jednak, że tę wyrachowaną grę znacznie skomplikują uczucia.